Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END202 |
İŞ ETÜDÜ |
4 |
3 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere karşılaşacakları işletmelerde verimliliği arttırabilmeleri için metot etüdü ve zaman etüdü tekniklerini kullanarak iş süreçlerini analiz etme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
İş Etüdü Kavramı, İş Etüdü ve Verimlilik, Metot Etüdü ve Kayıt teknikleri, Yerleşim Düzeni, Malzeme Akımı ve Devinimi, İşçilerin Hareketleri ve Şemalar, Hareket Ekonomisi İlkeleri, En küçük Hareket etüdü, İş Ölçümü, Zaman Etüdü, Standart Zaman Hesapları, İş Örneklemesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Metot etüdü yöntemlerini bilir. |
Verimlilik kavramını ve verimliliği artırma alanlarını bilir. |
İş süreçlerinin öğelerini belirleyerek şemalara ve diyagramlara kaydedebilir. |
İş süreçlerinin öğelerini eleştirel bir gözle analiz eder. |
İş süreçlerini yeniden düzenler. |
Zaman etüdü, İş örneklemesi, Grup zamanlama tekniklerini bilir ve uygular. |
Önceden belirlenmiş zaman etüt sistemlerini uygular. |
Makine işlem zamanlarını formüllerle hesaplayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdü ve Verimlilik ile İlgili Kavramlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Kapsamının ve Etken Olmayan Sürenin Azaltılması |
Sözlü Anlatım |
3 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdünde İnsan Etmeni |
Sözlü Anlatım |
4 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Metod Etütü ve İşlerin Seçimi |
Sözlü Anlatım |
5 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Süreç ve İş Akımı Şemaları |
Sözlü Anlatım |
6 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Şemalara Işlerin Kaydedilmesi, Incelenmesi ve Geliştirilmesi |
Sözlü Anlatım |
7 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Malzeme Akımı ve Devinimi (Manipülasyonu) |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Yerleşim Düzeni ve Işçi, Malzeme Hareketleri |
Sözlü Anlatım |
10 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İp Diyagramı, Çoklu Etkinlik Şeması, Gezi Şeması |
Sözlü Anlatım |
11 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Hareket Ekonomisi Ilkeleri ve En Küçük Hareket Etüdü, Iki El Süreç Şeması, Simo Şeması |
Sözlü Anlatım |
12 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer Kayıt Teknikleri ve Yeni Yöntemin Tanımlanması, Yerleştirilmesi, Sürdürülmesi |
Sözlü Anlatım |
13 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Ölçümü (Zaman Etüdü): Teknikleri, Araçları |
Sözlü Anlatım |
14 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Derecelendirme ve Zaman Standartlarının Saptanması |
Sözlü Anlatım |
15 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer İş Ölçümü Teknikleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
İş Etüdü, Uluslararası Çalışma Örgütü-İLO- MPM Yayın No: 29. 6. Basım, 2004. |
İş Etüdü, Emin Kahya, Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 2011. |
İş Etüdü, Mustafa Kurt ve Metin Dağdeviren, Gazi Kitabevi, 2003. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
35 |
0 |
104 |
|
Genel Toplam |
104 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|