Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
KIM102 |
CHEMISTRY |
1 |
5 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI-Dr.Öğr.Üyesi MESUT BARIŞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Madde ile ilgili temel bilgi ve kimyasal değişimleri anlamak için fikir ve kavramların öğretilmesini; Atomlar, iyonlar ve moleküllerin temel yapısını açıklamak; Temel kimya ve termokimya, bağ ve moleküller arası etkileşimlerinin kavram ve prensiplerinin anlaşılmasını; Kimya ile ilgili mühendislik konusu arasında var olan temel prensip ve kavramların, uygulamaları ile birlikte anlaşılırlığını sağlamaktır. Her bir konu öğrencilerin bulunduğu programa göre detaylandırılarak anlatılacaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Kimyanın tanımı, Maddenin Özellikleri Ve Ölçümü, Atomlar ve Atom Kuramı, Kimyasal Bileşikler, Kimyasal Tepkimeler, Sulu Çözelti Tepkimelerine Giriş, Asitler ve Bazlar, pH, Gazlar, Termokimya, Atomun Elektron Yapısı, Periyodik Çizelge ve Atom Özellikleri, Kimyasal Bağlar: Temel Kavramlar ve Ek Kavramlar Moleküller Arası Kuvvetler: Sıvılar ve Katılar, Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kimyanın temel prensip ve teorileri konusunda bilgiye sahip olur. |
Madde yapısı hakkında genel bilgiye sahip olur. |
Disiplinler arası çalışma konusunu kavrar. |
Kimyada hesap yapma, problem çözme ve buna bağlı olarak deney yapmayı öğrenme ve yeteneğine sahip olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Kimyanın tanımı, Maddenin özellikleri ve ölçümü |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Atomlar ve Atom Kuramı |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Kimyasal Bileşikler |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Kimyasal Tepkimeler & Stokiyometri |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Sulu Çözelti Tepkimelerine Giriş: Çökme Reaksiyonları & Çözünürlük |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Asitler ve Bazlar, pH, Asit Baz Reaksiyonları |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Yükseltgenme İndirgenme (RedOx) Reaksiyonları |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Gazlar |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Termokimya |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Atomun Elektron Yapısı |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Periyodik Çizelge ve Atom Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Kimyasal Bağ I: Temel Kavramlar |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Kimyasal Bağ II: Ek Kavramlar |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Genel Kimya 1 (İlkeler ve Modern Uygulamalar), Petrucci, Herring, Madura, Çeviri Ed. Tahsin Uyar vd, Palme Yayıncılık, 10. Baskı, Ankara, 2012. |
Genel Kimya Laboratuvar Kitabı, A. B. Soydan vd., Alfa Yayınları, 4. Baskı, İstanbul, 2006 |
Chemistry, Raymond Chang, Mc GRAW HILL, 10th Edition, ISBN 978–0–07–351109–2 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
5 |
5 |
Laboratuvar |
1 |
1 |
1 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
10 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
TOPLAM |
42 |
0 |
155 |
|
Total Workload of the Course Unit |
155 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|