Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GTP217 | YAYIN GRAFİĞİ I | 3 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. İREM KALKANLI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin masaüstü yayıncılık programı olan Adobe InDesign programının nasıl kullanılacağını ve resim ile yazıyı bir araya getirerek çoklu sayfalar tasarlaması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, çoklu sayfa tasarımı konusunda temel kavramlar,Yeni belge hazırlama, Adobe InDesign programında tools menüsü ve işlevleri, Adobe InDesign programında sayfalar üzerinde metin alanları oluşturma; text tool, Tipografi; yazı türleri, yazı stilleri, karakter ve paragraf panelleri, Swathes paneli ve Stroke paneli, Görsel unsurların sayfada kullanımı, Masterpage ve sayfaları numaralandırma, Clipping Path,Tablo yapımı, CMYK ve ekstra renklerin baskı öncesi ayarlanması, Derginin ilk sayfasını tasarlama, PDF kayıt formatının yapısı ve özellikleri konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Masaüstü yayıncılık programı olan InDesign programında yer alan menüleri tanımlar.(define)(1) |
Masaüstü yayıncılık programında yer alan araçları kullanarak çoklu sayfalar yapar.(executing)(3) |
Belgelerin düzenlenmesi ve saklanması görevlerini yapar.(executing)(3) |
Tasarım programlarını kullanarak baskıya hazır materyal yapar.(executing)(3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Kitap okuma | Dersin işleyişi ile ilgili genel bilgi, çoklu sayfa tasarımı konusunda temel kavramlar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Makale tarama, Kitap okuma | Adobe InDesign programında tools menüsü ve işlevleri, Örnek dergi sayfaları üzerinden çalışmalara başlama | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Makale tarama, Kitap okuma | Tipografi; yazı türleri, yazı stilleri, karakter ve paragraf panelleri, Başlık türleri, Başlıkların boyutlandırılması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Makale tarama, Kitap okuma | Adobe InDesign programında sayfalar üzerinde metin alanları oluşturma; text tool aracı kullanarak bol metinli sayfalar tasarlama | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Makale tarama, Kitap okuma | Görsel unsurların sayfada kullanımı, çizim araçlarını kullanarak sayfalara fotoğraf ekleme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Makale tarama, Kitap okuma | Karakter ve paragraf panellerinin kullanımı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Makale tarama, Kitap okuma | Grafik nesnesine çağrılan resimleri düzenleme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Makale tarama, Kitap okuma | Tasarım ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Makale tarama, Kitap okuma | Tasarım ilkelerine göre örnek sayfa çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Makale tarama, Kitap okuma | Stroke paneli, Çizgi (kontur) ayarlarını uygulayarak sayfalar tasarlama | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Makale tarama, Kitap okuma | Kapalı alanlara yeni alanlar oluşturarak sayfa tasarlama | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Makale tarama, Kitap okuma | Tablo oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Makale tarama, Kitap okuma | Masterpage ve sayfaları numaralandırma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Makale tarama, Kitap okuma | Konuları tekrar edip, çoklu sayfalar tasarlama | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Herkes için grafik tasarım. ( 2014 ). İstanbul: Pusula Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
4 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
4 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
4 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
4 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
4 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
4 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
4 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
3 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
3 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
4 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
4 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
4 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
3 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
3 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
2 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 2 | 4 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 8 | 1 | 8 |
Ödev | 9 | 1 | 9 |
Proje Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 11 | 2 | 22 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |