Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF153 | GRAFİKTE YAZI VE TİPOGRAFİ | 1 | 4 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SERDAR KICIKLAR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tipografinin tarihi, Modernist Akımlar, temel terimleri, temel yazı karakterleri ve anatomileri, konusunda bilgiler vermek. Uygulamalı projeler ışığında tipografik tasarım kriterlerini öğretmek. |
Contents of the Course Unit: | Grafik Tasarım elemanlar ile içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, grafik unsurlar, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemleri. Harf Anatomisi incelemeleri. 20 yy sonrası modernist akımlar: Futurizm, Dadaizm, Konstrüktivizm, De Stijl, Bauhaus, akım ve yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Denge, Oran Orantı, Görsel Hiyerarşi. Vurgulama, Bütünlük, kompozisyon, negatif alan ve tipografi gibi temel tasarım ilkeleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Tanışma. | Giriş ve ders ile ilgili genel bilgiler | teorik bilgilendirme |
2 | Araştırma İnceleme | Tipografik Tasarım bağlamında Tasarım ilkeleri ve elemanlarının kullanılması ve Hiyerarşi, Yazının Doğuşu, İlk yazı, Çivi yazısı, Alfabenin yayılışı. v.b | teorik bilgilendirme ve uygulama |
3 | Araştırma İnceleme | Proje ön eskiz çizim çalışmaları, Tipografik Minimal soyutlama, kompozisyon çalışmaları ve İllüstratörde vektörel çizime dönüştürme | teorik bilgilendirme ve uygulama |
4 | Araştırma İnceleme | Tipografik Minimal soyutlama ve kompozisyon çalışmaları değerlendirmeleri ile ürün örnekleriyle slayt gösterisi. | teorik bilgilendirme ve uygulama |
5 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. Bilinen bir marka isminin [type] Harfin Anatomisini bozmadan [x] yüksekliği; aşağı ve yukarı uzantılarıyla oynayarak Bilinen font üzerinden logoyu yeniden yorumlama çalışmaları. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
6 | Araştırma İnceleme | Tipografik Dergi ilanı Tasarımı Bağlamında; 20.y.y Modernist Akımlara Öykünen Tasarım Çalışmaları [Fütürizm Akımı] | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
7 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.y.y sonrası modernist akımlardan Dadaizm Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan Konstrüktivizm Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
10 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan De Stijl Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
11 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan Bauhaus Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
12 | Araştırma İnceleme | Izgaranın çeşitleri ögeleri: sutun, üst kenar boşluğu, taban çizgisi, orta sayfa, resim kutusu, dış kenear boşluğu, alt kenar boşluğu. V.b | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
13 | Araştırma İnceleme | Semiyotik Bilmi, ilkeleri, ikonlar, indeksler, gösterge v.b. ödev. | teorik bilgilendirme ve uygulama |
14 | Araştırma İnceleme | Proje değerlendirme yorumlama. Eksiklerin tamamlanması | teorik bilgilendirme ve uygulama |
15 | Araştırma İnceleme | Proje değerlendirme yorumlama. Eksiklerin tamamlanması | teorik bilgilendirme ve uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Modern Sanat ve Yeni Tipografi [Emre Becer] Grafik Tasarımın Temelleri Garvin Ambrose, Paul Harris. Serdar Kıcıklar Ders Notları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
3 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
5 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
4 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
5 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
4 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
4 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
4 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
5 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
4 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
5 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
5 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
3 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |