Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GRF153 | GRAFİKTE YAZI VE TİPOGRAFİ | 1 | 4 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SERDAR KICIKLAR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Tipografinin tarihi, Modernist Akımlar, temel terimleri, temel yazı karakterleri ve anatomileri, konusunda bilgiler vermek. Uygulamalı projeler ışığında tipografik tasarım kriterlerini öğretmek. |
İçerik: | Grafik Tasarım elemanlar ile içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, grafik unsurlar, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemleri. Harf Anatomisi incelemeleri. 20 yy sonrası modernist akımlar: Futurizm, Dadaizm, Konstrüktivizm, De Stijl, Bauhaus, akım ve yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Denge, Oran Orantı, Görsel Hiyerarşi. Vurgulama, Bütünlük, kompozisyon, negatif alan ve tipografi gibi temel tasarım ilkeleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Tanışma. | Giriş ve ders ile ilgili genel bilgiler | teorik bilgilendirme |
2 | Araştırma İnceleme | Tipografik Tasarım bağlamında Tasarım ilkeleri ve elemanlarının kullanılması ve Hiyerarşi, Yazının Doğuşu, İlk yazı, Çivi yazısı, Alfabenin yayılışı. v.b | teorik bilgilendirme ve uygulama |
3 | Araştırma İnceleme | Proje ön eskiz çizim çalışmaları, Tipografik Minimal soyutlama, kompozisyon çalışmaları ve İllüstratörde vektörel çizime dönüştürme | teorik bilgilendirme ve uygulama |
4 | Araştırma İnceleme | Tipografik Minimal soyutlama ve kompozisyon çalışmaları değerlendirmeleri ile ürün örnekleriyle slayt gösterisi. | teorik bilgilendirme ve uygulama |
5 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. Bilinen bir marka isminin [type] Harfin Anatomisini bozmadan [x] yüksekliği; aşağı ve yukarı uzantılarıyla oynayarak Bilinen font üzerinden logoyu yeniden yorumlama çalışmaları. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
6 | Araştırma İnceleme | Tipografik Dergi ilanı Tasarımı Bağlamında; 20.y.y Modernist Akımlara Öykünen Tasarım Çalışmaları [Fütürizm Akımı] | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
7 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.y.y sonrası modernist akımlardan Dadaizm Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan Konstrüktivizm Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
10 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan De Stijl Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
11 | Araştırma İnceleme | Projelerin baskı üzerinden incelenmesi ve yorumlanması çalışmaları. 20.yy sonrası modernist akımlardan Bauhaus Akımının yöntemleriyle Tipografik Kompozisyonlar, Çalışmalar. | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
12 | Araştırma İnceleme | Izgaranın çeşitleri ögeleri: sutun, üst kenar boşluğu, taban çizgisi, orta sayfa, resim kutusu, dış kenear boşluğu, alt kenar boşluğu. V.b | teorik bilgilendirme ve uygulama Bilgisayarda illüstratör programında vektörel çalışma. |
13 | Araştırma İnceleme | Semiyotik Bilmi, ilkeleri, ikonlar, indeksler, gösterge v.b. ödev. | teorik bilgilendirme ve uygulama |
14 | Araştırma İnceleme | Proje değerlendirme yorumlama. Eksiklerin tamamlanması | teorik bilgilendirme ve uygulama |
15 | Araştırma İnceleme | Proje değerlendirme yorumlama. Eksiklerin tamamlanması | teorik bilgilendirme ve uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Modern Sanat ve Yeni Tipografi [Emre Becer] Grafik Tasarımın Temelleri Garvin Ambrose, Paul Harris. Serdar Kıcıklar Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır.
|
5 | |||||
2 |
Reklam, yayın, basım gibi grafik tasarım çalışma alanlarına ve sektörün ihtiyaçlarına ilişkin bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Meslek sorumluluk değerleri ve etik kurallarına ilişkin bilgiye sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş, özgün, estetik ve uygulanabilir grafik tasarım ürünlerini tanır.
|
5 | |||||
2 |
Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder.
|
4 | |||||
3 |
Bilgisayar destekli grafik tasarım programlarını tanır.
|
5 | |||||
4 |
Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Grafik tasarımın yaratım, uygulama ve üretim aşamalarını planlar.
|
5 | |||||
3 |
Grafik tasarım ürünleri ve projeler oluşturur.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tasarımın baskı öncesi ve baskı sonrası aşamalarını tanır.
|
5 | |||||
2 |
Her türlü grafik tasarım ürününü tasarlar.
|
4 | |||||
3 |
Grafik tasarımın baskıya hazırlık sürecinden başlayarak baskı sonrasına kadar tüm aşamaları gerçekleştirir.
|
4 | |||||
4 |
Fotoğraf, web tasarımı, animasyon alanlarında üretim yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım ürünü oluşturmada ,fikir, taslak, konsept yaratma, uygulama ve baskıya hazırlama süreçlerini bağımsız olarak hazırlar.
|
4 | |||||
2 |
Reklam ajanslarında, grafik tasarım stüdyolarında, şirketlerin reklam departmanlarında; reklam kampanya konseptleri ve tasarım ürünleri oluşturur.
|
5 | |||||
3 |
Tasarımlarını, projelerini sunabilme ve sergileyebilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Yenilenen iletişim ve tasarım bakış açılarını, güncel bilgisayar programlarını takip eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım alanında edindiği ileri düzey bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
|
5 | |||||
3 |
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
|
5 | |||||
4 |
Tasarımlarını objektif bir bakış açısıyla değerlendirme becerisini kazanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her türlü grafik tasarım ürününü, tasarım kriterleri doğrultusunda tasarlar.
|
5 | |||||
2 |
Mesleki bilgisayar programlarını profesyonel, etkin ve hızlı bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
3 |
Konsept hazırlayıp; profesyonel fotoğraf çeker, web sitesi ve animasyon tasarlar.
|
3 | |||||
4 |
Reklam ajansları ve tasarım stüdyoları gibi çalısma alanlarına ilişkin, mesleki sorumluluk, etik değerlerine uygun hareket edebilme yeterliliğine sahiptir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |