Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF155 | FOTOGRAFİK | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MURAT ÇİL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Grafik tasarımın temel öğelerinden fotoğrafın öneminin ve kapsamının anlaşılmasını sağlar. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; fotoğraf Grafik tasarımın temel öğelerinden fotoğrafın öneminin ve kapsamının anlaşılmasını sağlae fotoğrafçının taşıması gereken özellikler, fotoğrafın grafik tasarım içerisindeki yeri ve önemi,fotoğrafın algılanma evreleri, fotoğrafın icadı ve tarihsel gelişimi, grafik tasarım tarihi dahilinde fotoğrafın kullanımı ve geçirdiği temel evreler, grafik tasarımda kullanılan fotografik yöntemler, fotoğraf analiz yöntemleri, fotoğraf makinesinin başlıca öğeleri, objektif türleri, fotoğraf makinesi türleri ve fotoğraf makinesinin çalışma prensibi, pozometre ve ISO kullanımı, ISO ve pozlama uygulamaları, diyafram olanakları ve net alan derinliği uygulamaları, enstantene olanakları ve hareket netsizliği uygulamaları konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fotoğrafın grafik tasarımdaki kullanım alanlarını öğrenir. |
Fotoğrafın teknik özellikleri ve kurallarını tanımlar. |
Görsel sanatların birbiriyle ilişkisini ve fotoğraf ile grafik tasarımın ortak yönlerini bilir. |
Çağdaş, özgün, estetik ve uygulanabilir grafik tasarım ürünlerini algılar. |
Kompozisyon oluşturma ve başarılı görsel düzenlemeler ile ilgili çalışmalar üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Ders İçeriği Hakkında Genel Bilgilendirme, Ders Kaynaklarının Tanıtılması | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
2 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Fotoğraf ve Fotoğrafçının Taşıması Gereken Özellikler, Fotoğrafın Grafik Tasarım İçerisindeki Yeri ve Önemi | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
3 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Fotoğrafın Algılanma Evreleri, Fotoğrafın İcadı ve Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
4 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Grafik Tasarım Tarihi Dahilinde Fotoğrafın Kullanımı ve Geçirdiği Temel Evreler | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
5 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Grafik Tasarımda Kullanılan Fotoğrafik Yöntemler | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
6 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Fotoğraf Analiz Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
7 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Fotoğraf Makinesinin Başlıca Öğeleri | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Genel Tekrar (Uygulama Tekrarı) | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
10 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Objektif Türleri, Fotoğraf Makinesi Türleri ve Fotoğraf Makinesinin Çalışma Prensibi | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
11 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Pozometre ve ISO Kullanımı. ISO ve Pozlama Uygulamaları. | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
12 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Diyafram Olanakları ve Net Alan Derinliği Uygulamaları. | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
13 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Enstantene Olanakları ve Hareket Netsizliği Uygulamaları. | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
14 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Çekim Gezisi: Diyafram, Enstantene ve Pozlama Uygulamaları. | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
15 | Ders Kitabının İlgili Bölümü | Konuların Genel Tekrarı ve Uygulama Değerlendirmeleri | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, Yapı Kredi Yayınları. |
Beteş , F., Nuhoğlu, M. (2016). 19. Yüzyılda Fotoğrafın Ülke Topraklarında Kullanımına Dair Yıldız Albümleri Üzerinden Bir İnceleme, Yaratıcı Endüstriler Uluslararası Tasarım Sempozyumu Bildiri Kitabı. |
Marien, M. W., (2015). Fotoğrafçılığı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık. |
Duygun, U. (2010). İFSAK Temel Fotoğraf Seminer Notları. |
Kalfagil, S. (2014). Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon, İlke Kitap. |
Kanburoğlu, Ö. (2004). A'dan Z'ye Fotoğraf, Say Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
4 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
5 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
5 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
4 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
5 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
4 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
4 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
5 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
4 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
4 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
4 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
5 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
4 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
5 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |