TR EN

TEMEL TASARIMA GİRİŞ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRF157 TEMEL TASARIMA GİRİŞ 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÖZGE ORTAÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Temel kompozisyon elemanlarını, tasarım ilkelerini tanıma, aynı zamanda görme, soyut düşünme, algı ve probleme yönelik geliştirilecek çözümsel yaklaşımların kazandırılması.
Contents of the Course Unit: Temel kompozisyon elemanlarından nokta, çizgi, doku, renk, biçim, yön, boşluk, form, ve temel tasarım ilkelerinden ritim, denge, ölçü, bütünlük, devamlılık, hareket, vurgu, hiyerarşi, kontrast ve uyum kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak göstermek.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kompozisyon becerilerini geliştirir. Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisi edinir. Tasarım elemanlarını ve tasarım ilkelerini kavrar. Tasarım problemlerini belirleyerek çözümü için uygun verileri aktarır. Yaratıcı ve özgün düşünme yeteneğini uygulamalara yansıtır. Tasarımda kullanılabilecek malzemeleri tanır ve teknikleri uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Tanışma, genel ders bilgisi Tanışma, genel bilgilendirme, temel tasarım hakkında bilgi, malzeme tanıtımı Anlatım, soru cevap
2 Kağıt, kalem Temel tasarım elemanlarının teorik olarak anlatılması tanıtılması Anlatım, soru cevap
3 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Nokta kavramının öğretilmesi, nokta kavramının farklı uygulamalarla yapılması Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
4 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Çizgi kavramının öğretilmesi, çizgi kavramının farklı uygulamalarla yapılması Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
5 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Temel kompozisyon ve form üzerine uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
6 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Simetrik, asimetrik formlar, soyut ve somut formlar üzerine uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
7 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Temel tasarım elemanlarından doku kavramının teorik olarak anlatımı doğal ve yapay dokular hakkında uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Temel tasarım ilkelerinden ritim ve hareket kavramı hakkında teorik bilgi ve uygulamalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
10 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, artline kalem, keçeli kalem Temel tasarım ilkelerinden ölçü (oran orantı), hiyerarşi kavramı hakkında teorik bilgi ve uygulamalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
11 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, akrilik boya fırça, artline kalem Temel tasarım elemanlarından rengin tanımı, çeşitleri, özellikleri, psikolojik etkileri hakkında bilgi ve uygulamalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
12 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, akrilik boya fırça, artline kalem Temel tasarım ilkelerinden vurgu kavramı hakkında teorik bilgi ve uygulamalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
13 Kalın gramajlı kağıt, eskiz defteri, kurşun kalem, akrilik boya fırça, artline kalem Temel tasarım elemanlarından bütünlük, uyum kavramı hakkında teorik bilgi ve uygulamalar Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
14 Kalın gramajlı kağıt, kolaj parçaları, eskiz defteri, kurşun kalem, akrilik boya fırça, artline kalem, keçeli kalem Kolaj tekniğinin teorik olarak anlatılması, tamamlayıcı kolaj uygulamaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
15 Kalın gramajlı kağıt, kolaj parçaları, eskiz defteri, kurşun kalem, Kolaj tekniği uygulamaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Grafikte Temel Tasarım: Prof. Hatice Aslan ODABAŞI, yorum sanat yayıncılık,2006 ; • Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım, Yazarlar: Zuhal Özcan, Nuray Bayrakta, Nilgün Görer Tamer Ayşe Tekel Nilüfer Gürer Aybike Ceylan Kızıltaş Bilge Armatlı Köroğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
5
2
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
5
3
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
0
4
Job responsibilities and ethical values ​​has information on.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
5
2
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
4
3
Computer supported graphic design programs recognize.
1
4
Design, implementation and recognizes the printing stage.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
4
2
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
4
3
Graphic design creates products and projects.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
2
2
All types of graphic design product design.
2
3
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
2
4
Photography, web design, animation production in the field is made​​.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
4
2
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
5
3
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
5
4
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
2
2
Life-long learning is conscious of the need.
3
3
Develops professional knowledge and skills continuously.
4
4
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
4
2
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
1
3
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
4
4
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values ​​are capable of.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 6 2 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 12 2 24
Proje Hazırlama 12 2 24
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 12 4 48
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0