Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF154 | TEMEL GRAFİK TASARIM | 2 | 4 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ÖZGE ORTAÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere temel grafik tasarım bilgisi kazandırarak, öğrencileri sektöre yönelik bilgiler kazandırarak, proje derslerine hazırlamayı amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Grafik tasarım ilke ve elemanlarını çeşitli uygulamalarla pekiştirir. Rengin grafik tasarıma etkilerini, oluşumunu, çeşitlerini, rengin psikolojisi ve kültürel anlamlarını ayrıca stilize, biçim bozma, imge kavram bağlantılı semboller, fikir ve mesajı sembollerle anlatmak gibi konularda eğitim verilir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tasarım elemanlarını ve tasarım ilkelerini öğrenir. Görsel kompozisyonun temel unsurlarını öğrenir. İki ve üç boyutlu kompozisyonlar oluşturabilir. Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapar. Fikir ve mesajı sembollerle anlatır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Grafik tasarımın temel prensipleri ve görsel iletişimin önemi Uygulama: Adobe Illustrator arayüzünü tanıma, temel araçların kullanımı | Soru, cevap ve uygulama. |
2 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Nokta, çizgi ve temel geometrik formlarla kompozisyon oluşturma Uygulama: Pen Tool ve Shape araçlarıyla soyut kompozisyon çalışması | Soru, cevap ve uygulama. |
3 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Renk teorisi, renk çemberi ve renklerin psikolojik etkileri Uygulama: Önceki kompozisyon çalışmasına renk uygulamaları | Soru, cevap ve uygulama. |
4 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Tipografi temelleri ve yazı karakteri anatomisi Uygulama: Tek kelimeyle duygu/kavram ifadesi çalışması başlangıcı | Soru, cevap ve uygulama. |
5 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Görsel hiyerarşi, denge ve boşluk kullanımı Uygulama: Tipografik duygu/kavram çalışmasının devamı | Soru, cevap ve uygulama. |
6 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Şekil-zemin ilişkisi ve Gestalt kuramının grafik tasarımdaki yeri Uygulama: Pozitif-negatif alan çalışması başlangıcı | Soru, cevap ve uygulama. |
7 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Grid sistemleri ve sayfa düzeni prensipleri Uygulama: Pozitif-negatif çalışmasının tamamlanması | Soru, cevap ve uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Logo tasarımı ve kurumsal kimlik elemanları Uygulama: Basit logo tasarımı projesi başlangıcı | Soru, cevap ve uygulama. |
10 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Afiş tasarımı ve görsel mesaj oluşturma teknikleri Uygulama: Logo projesinin devamı ve varyasyon çalışmaları | Soru, cevap ve uygulama. |
11 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Vektörel grafik programlarına giriş ve temel araçların kullanımı Uygulama: Seçilen logo tasarımının kurumsal kimlik elemanlarına uygulanması | Soru, cevap ve uygulama. |
12 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Görüntü işleme programları ve fotoğraf düzenleme teknikleri Uygulama: Kültürel afiş tasarımı projesi başlangıcı | Soru, cevap ve uygulama. |
13 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Editöryal tasarım ve basılı medya uygulamaları Uygulama: Afiş tasarımı projesinin tamamlanması | Soru, cevap ve uygulama. |
14 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Web tasarımı temelleri ve dijital medya için tasarım prensipleri Uygulama: Dönem boyunca yapılan projelerin dijital sunum için hazırlanması | Soru, cevap ve uygulama. |
15 | Uygulanacak konu örneklerinin incelenmesi. | Portfolyo hazırlama ve sunum teknikleri Uygulama: Dönem sonu proje sunumları | Soru, cevap ve uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
||||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
||||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
||||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
||||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
||||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
||||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
||||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
||||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
||||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
||||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
||||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
||||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
||||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
||||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
||||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
||||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
||||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
||||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
||||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
||||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 5 | 50 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 4 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 155 |
Total Workload of the Course Unit | 155 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |