Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF253 | DİJİTAL İLLÜSTRASYON I | 3 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İlüstrasyon teknik araçlarını kullanarak belli bir konuyu konunun gerektirdiği tema içerisinde görsel bir anlatıma çevirmek,beyin fırtınası,yansıtma, gözlem yaparak uygulamada bulunmak.yapay zekayı kullanım becerisi kazandırmak. |
Contents of the Course Unit: | İllüstrasyon türlerine dair uygulama,ürün tasarımında skeç teknikleri, doğru tekniğin araçın seçim aşaması çizgisel çalışmalar,toz pastel,guaj boya, ekolin, gibi birden çok tekniğin kullanımı ve ileri illüstrasyon teknikleri, uygulamalı olarak çizim ve verilen konuların betimlenmesi ve görselleştirilmesi kapsamında illüstratif bir anlayışın özümsenmesi. Yapay zeka kullanarak görsel oluşturulması |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İllüstrasyon olgusunun çözümlenip grafik tasarım uygulamalarında kullanabilme yetisinin artırılmasını sağlar. |
Yapay zeka ile görsel üretebilir. |
Grafik tasarımda kompozisyon, renk form olgusunun çözümlenmesi ile grafik elemanların, ilkeleri bağlamında elemanların yan yana geliş ilişkilerini doğru çözümler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Örnekler inceleme | Dijital İllüstrasyon nedir? Tanımı, amacı, kullanım alanları, temel kavramlar Adobe Illustrator arayüzü, temel araçlar, workspace düzenleme, doküman oluşturma | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
2 | Dijital illüstrasyon örnekleri inceleme | Dijital illüstrasyon teknikleri, araçlar ve yazılımlar, çalışma ortamı hazırlığı Temel şekiller, Pen Tool kullanımı, yollar ve noktalar | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
3 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Kompozisyon kuralları, görsel hiyerarşi, denge ilkeleri Temel şekiller, Pen Tool kullanımı, yollar ve noktalar | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
4 | Renk teorisi araştırması | Renk kullanımı, renk harmonisi, dijital renk paletleri oluşturmaColor paneli, Swatches, Gradients, Pattern oluşturma | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
5 | Teknik inceleme | Işık-gölge teknikleri, derinlik ve hacim oluşturma Layers paneli, gruplandırma, maskeler, opacity ve blend modes | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
6 | Örnek incelemeleri | Doku ve materyal oluşturma teknikleri Appearance paneli, Graphic Styles, Effects kullanımı | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
7 | Karakter tasarımı örnekleri | Karakter tasarımı ve stilizasyon Shape Builder Tool, Live Paint, karakter illüstrasyonu | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Dijital eskiz teknikleri | Hızlı konsept geliştirme ve eskiz teknikleri Type Tool, Text formatting, Text on path | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
10 | Storyboard örnekleri | Hikaye anlatımı ve storyboard teknikleri | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
11 | Sosyal medya içerik analizi | Sosyal medya için illüstrasyon - Proje başlangıcı | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
12 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Proje geliştirme - Eskiz ve kompozisyon, yapay zeka kullanarak görsel oluşturma Vektörel çizim ve kompozisyon | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
13 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Proje geliştirme - Renk ve detaylandırma Renklendirme ve efektler | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
14 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Proje tamamlama ve revize etme | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
15 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Proje tamamlama ve sunum hazırlığı export ayarları ve dosya formatları | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı Elif Songür Dağ |
Taschen ILLUSTRATION NOW! Vol. 1 - Julius Wiedemann New and unread |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
5 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
4 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
5 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
4 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
4 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
4 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
5 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
4 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
5 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
4 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
4 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
4 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
5 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
4 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
5 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |