Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF252 | YAYIN GRAFİĞİ II | 4 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. YELİZ BİLİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yayın Grafiği II dersi, öğrencilerin yayın tasarımı konusundaki becerilerini ileri düzeye taşımayı hedefler. Bu ders, Adobe Indesign yazılımının yanı sıra, görsel iletişimde ileri düzey tekniklerin kullanılmasına odaklanır. Öğrenciler, profesyonel yayın projeleri yaratırken, karmaşık sayfa düzenleri, etkileşimli dijital yayınlar, animasyonlar, veri görselleştirme ve baskı sürecine dair ileri düzey bilgileri öğrenirler. Ayrıca, daha yaratıcı ve etkili tasarım çözümleri geliştirebilmek için öğrencilere pazarlama ve hedef kitlenin gereksinimlerini de göz önünde bulundurarak yayın tasarımı yapma becerisi kazandırılır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste, öğrenciler, çeşitli medya türlerine yönelik yayın tasarımı yapma ve bu tasarımları baskıya hazırlama aşamalarına odaklanacaklardır. Sayfa düzeninden renk ve tipografi seçimlerine, görsel içerik entegrasyonundan etkileşimli dijital tasarımlara kadar geniş bir yelpazede teknik ve yaratıcı beceriler kazanacaklardır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alanı ile ilgili konularda kuramsal ve uygulamalı bilgi. Gözlemlediği nesneyi ve imgesel tasarımları elde ve dijital ortamda çizebilme becerisi. Görsel tasarım çalışmalarında tipografiyi, fotoğrafı ve rengi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilme becerisi. Görsel tasarım problemlerinin çözümü için veri toplama, yorumlama ve uygulama becerisi. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip edebilme ve gelişmelerin gerektirdiği yeniliklere mesleki etik kurallara bağlı kalarak kolaylıkla uyum sağlayabilme becerisi. Çok sayfalı yayın tasarımında içerik akışını ve düzenini sağlar. Baskı ve dijital yayınlar için hazırlık ve yönlendirme yapabilir. Yayın tasarımında yaratıcılığı ve profesyonelliği dengeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Örnek işlerin incelenmesi. | İleri Seviye Sayfa Düzeni ve Tasarım İlkeleri | Soru, cevap, uyguylama. |
2 | Örnek işlerin incelenmesi. | İçerik Yönetimi ve Metin Akışı | Soru, cevap, uyguylama. |
3 | Örnek işlerin incelenmesi. | Gelişmiş Grafik ve Görsel Düzenleme | Soru, cevap, uyguylama. |
4 | Örnek işlerin incelenmesi. | Gelişmiş Tablo ve Veri Görselleştirme | Soru, cevap, uyguylama. |
5 | Örnek işlerin incelenmesi. | Stiller ve Şablonlar Kullanımı | Soru, cevap, uyguylama. |
6 | Örnek işlerin incelenmesi. | İnteraktif Özellikler ve Dijital Yayıncılık | Soru, cevap, uyguylama. |
7 | Örnek işlerin incelenmesi. | Dijital Yayıncılık ve E-kitap Formatları | Soru, cevap, uyguylama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Örnek işlerin incelenmesi. | Gazete Tasarımına Giriş | Soru, cevap, uyguylama. |
10 | Örnek işlerin incelenmesi. | İleri Düzey Gazete Düzeni ve İçerik Yerleşimi | Soru, cevap, uyguylama. |
11 | Örnek işlerin incelenmesi. | Gazete Tasarımında İnteraktif Özellikler ve Multimedya | Soru, cevap, uyguylama. |
12 | Örnek işlerin incelenmesi. | Gazete Tasarımında Görsel Kullanımı ve İnfografikler | Soru, cevap, uyguylama. |
13 | Örnek işlerin incelenmesi. | Final Projesi - Gazete Tasarımının Geliştirilmesi | Soru, cevap, uyguylama. |
14 | Örnek işlerin incelenmesi. | Final Proje Sunumları ve Değerlendirme | Soru, cevap, uyguylama. |
15 | Örnek işlerin incelenmesi. | Final Proje Sunumları ve Değerlendirme | Soru, cevap, uyguylama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Türkay, Gökçe. (2013) Adobe Indesign CS6. İstanbul: Pusula Yayıncılık Tiryakioğlu, Filiz. (2012) Sayfa Tasarımı ve Gazeteler. Ankara: Detay Yayıncılık. Ambrose G. & Harris P. (2013). Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni. İstanbul: Literatür Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
||||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
||||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
||||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
||||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
||||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
||||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
||||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
||||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
||||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
||||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
||||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
||||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
||||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
||||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
||||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
||||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
||||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
||||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
||||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
||||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |