TR EN

TEMEL GRAFİK TASARIM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GTP106 TEMEL GRAFİK TASARIM 2 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SÜLEYMAN BÜLENT OKAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Temel grafik tasarım ilkelerini ve araçlarını öğrenerek, grafik ürünler tasarlamak ve uygulamak.
Contents of the Course Unit: Grafik tasarım ilkeleri ve elemanları, Rengin grafik tasarıma etkileri, stilize, Biçim Bozma, İmge, Kavram Bağlantılı Semboller, Fikir ve mesajı sembollerle anlatmak, İmge Bağlantılı Semboller konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tasarım ilkelerini ve elemanlarını öğrenir.
Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapar.
Fikir ve mesajı sembollerle anlatır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili araştırma ve okumalar Tasarımın tanımı, önemi, uyulması gereken kurallar, tasarım çeşitleri, ilkeleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
2 Araştırma, uygulama Türkiye ve dünyada tasarım tarihi, yaşanan gelişmeler, reklam kampanya tasarımı, afiş, amblem, kartvizit tasarımı özellikleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
3 Araştırma, uygulama Tasarımın unsurları, temel ilkeleri, renklerin psikolojik mesajları, Strüktür kavramı / Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge Anlatım, soru / cevap, Uygulama
4 Araştırma, uygulama Photoshop program tanıtımı, Rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak Anlatım, soru / cevap, Uygulama
5 Araştırma, uygulama Dekupe tanımı, yapılışı, harflerin kullanımı, harfleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek Anlatım, soru / cevap, Uygulama
6 Araştırma, uygulama Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek Anlatım, soru / cevap, Uygulama
7 Araştırma, uygulama Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak Anlatım, soru / cevap, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma, uygulama Afiş tasarım çalışması, doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından değerlendirme Anlatım, soru / cevap, Uygulama
10 Araştırma, uygulama İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma Anlatım, soru / cevap, Uygulama
11 Araştırma, uygulama Seçmeli konu: - Davetiye Tasarımı - Pankart - Kent Afişi Tasarımı Anlatım, soru / cevap, Uygulama
12 Araştırma, uygulama Amblem tasarımı, tasarımın hikayesini oluşturma Anlatım, soru / cevap, Uygulama
13 Araştırma, uygulama Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapmak Anlatım, soru / cevap, Uygulama
14 Araştırma, uygulama Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar Anlatım, soru / cevap, Uygulama
15 Araştırma, uygulama Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, genel tekrar Anlatım, soru / cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güngör,İ.H.(2005). Temel Tasar, İstanbul: Esen Ofset

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
3
2
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
4
3
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
4
4
Job responsibilities and ethical values ​​has information on.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
3
2
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
3
3
Computer supported graphic design programs recognize.
4
4
Design, implementation and recognizes the printing stage.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
3
2
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
3
3
Graphic design creates products and projects.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
4
2
All types of graphic design product design.
3
3
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
4
4
Photography, web design, animation production in the field is made​​.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
3
2
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
2
3
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
3
4
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
3
2
Life-long learning is conscious of the need.
3
3
Develops professional knowledge and skills continuously.
3
4
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
3
2
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
4
3
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
2
4
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values ​​are capable of.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 6 3 18
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 4 4
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 8 3 24
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0