Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HTP214 | CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT | 4 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Müşteri odaklı pazarlama yaklaşımının temel ilke, yaklaşım ve uygulamalarına ilişkin bilgilerin aktarılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Müşteri İlişkileri Yönetimine Giriş - Müşterilerle İletişim ve Boyutları – Hizmetlerde Müşteri Bağlılığı ve Kalite - Müşteri İlişkilerinde Stratejik Yaklaşım - Müşteri Kazanma, Elde Tutma ve Müşteri Yaşam Boyu Değeri Oluşturma – Müşteri İtirazları ve Şikâyet Yönetimi - Müşteri İlişkileri Yönetiminin Diğer Kavramlarla Olan İlişkisi - Müşteri İlişkileri Yönetimi ve E- Ticaret - Müşteri İlişkilerinin Ölçülmesi - Müşteri İlişkileri Yönetimi Sektör Uygulamaları – Örnek Olaylar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Müşteri ilişkileri yönetimi tanımı ve kavramını açıklar. |
Müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin yanlış kanıları ortaya koyar. |
Müşterilerle iletişim engellerini çözümlemede dinlemenin önemini açıklar. |
Müşteri ilişkilerinde müşteri bağlılığı ve kalite kavramlarını açıklar. |
Müşteri ilişkileri açısından stratejik konuları birbirleri ile ilişkilendirir. |
Müşteri itirazları ve karşılanması ile ilgili bilgiler öğrenir. |
Şikâyet eden müşteri özelliklerini bilir. |
Müşteri ilişkileri yönetiminin işletmelere sağlayabileceği rekabet avantajları hakkında bilgi edinir. |
Toplam kalite yönetimi, veri tabanlı pazarlama, pazar odaklılık, örgüt kültürü ve halkla ilişkiler ile MİY’in ilişkisi hakkında fikir sahibi olur. |
Müşteri ilişkileri yönetimi ve e-ticaret arasındaki ilişkiyi kavrar. |
Müşteri ilişkilerinin ölçümünde kullanılan teknikleri bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkileri Yönetimine Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlgili Okuma | Müşterilerle İletişim ve Boyutları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
3 | İlgili Okuma | Hizmetlerde Müşteri Bağlılığı ve Kalite | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
4 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkilerinde Stratejik Yaklaşım | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
5 | İlgili Okuma | Müşteri Kazanma, Elde Tutma ve Müşteri Yaşam Boyu Değeri Oluşturma | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
6 | İlgili Okuma | Müşteri İtirazları ve Şikâyet Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
7 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkileri Yönetiminin Diğer Kavramlarla Olan İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkileri Yönetimi ve E- Ticaret | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
10 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkilerinin Ölçülmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
11 | İlgili Okuma | Müşteri İlişkileri Yönetimi Sektör Uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
12 | İlgili Okuma | Örnek Olaylar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
13 | İlgili Okuma | Örnek Olaylar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
14 | İlgili Okuma | Örnek Olaylar | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama, Tartışma Yöntemi |
15 | - | Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ünal, S. (2020). Müşteri İlişkileri Yönetimi, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
Timur, N. ve Barış, G. (2019). Müşteri İlişkileri Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
Odabaşı, Y. (2019). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi, Aura Kitapçılığı |
Odabaşı, Y. (2013). Kalıcı Başarı İçin Müşteri Hizmetleri, MediaCat Kitapları |
Demirel, Y. (2017). Müşteri İlişkileri Yönetimi, Seçkin Yayıncılık |
Sasık, T. B. (2018). Fanatik Müşteri Yaratmanın Yolları, Ceres Yayınları |
Durukal, E. ve Armağan, E. (2019). E-CRM, The Kitap |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
3 | |||||
2 |
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
2 | |||||
2 |
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
3 | |||||
3 |
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
3 | |||||
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
3 | |||||
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
3 | |||||
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
3 | |||||
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
3 | |||||
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |