Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HTP153 |
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ZEYNEP ÖZCAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin halkla ilişkilerin mesleğinin ne anlama geldiği, nasıl gelişim gösterdiği, görev tanımları, halkla ilişkilerle ilgili kavramlar ve kriz yönetimi, itibar yönetimi, kurumsal sosyal sorumluluk, sponsorluk gibi halkla ilişkiler uygulamaları hakkında gerekli donanıma sahip olmaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Halkla ilişkilerin tanımı ve tarihsel gelişimi, proaktif ve reaktif halkla ilişkiler, halkla ilişkiler modelleri, halkla ilişkilerde hedef kitle, halkla ilişkiler ajansları ve kurum içi halkla ilişkiler departmanları, halkla ilişkiler projelendirme süreci ve halkla ilişkiler uygulama alanlarını gibi konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Halkla ilişkiler uzmanının görevlerini sıralar. |
Halkla ilişkiler mesleğinin önemini kavrar. |
Halkla ilişkiler uygulama alanlarını açıklar. |
Halkla ilişkiler ajansları ve kurum içi halkla ilişkiler departmanları arasındaki farklılıkları karşılaştırır. |
Halkla ilişkilerin pazarlama ile olan ilişkisini tartışır. |
Halkla ilişkiler çalışmalarında hedef kitlenin özelliklerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Kavramı, Amacı ve Önemi |
Anlatım, Soru-Cevap |
2 |
Literatür okuma |
Proaktif ve Reaktif Halkla İlişkiler |
Anlatım, Soru-Cevap |
3 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkilerin Tarihsel Gelişimi |
Anlatım, Soru-Cevap |
4 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Modelleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
5 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkilerde Hedef Kitle |
Anlatım, Soru-Cevap |
6 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Ajansları ve Kurum İçi Halkla İlişkiler |
Anlatım, Soru-Cevap |
7 |
Literatür okuma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru-Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Projeleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
10 |
Literatür okuma |
Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler |
Anlatım, Soru-Cevap |
11 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Uygulama Alanları I (Kurum İçi İletişim, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İtibar Yönetimi) |
Anlatım, Soru-Cevap |
12 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Uygulama Alanları II (Sorun Yönetimi, Risk Yönetimi, Kriz Yönetimi) |
Anlatım, Soru-Cevap |
13 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkiler Uygulama Alanları III (Sponsorluk, Kurumsal Reklamcılık, Lobicilik, Uluslararası Halkla İlişkiler, Kamu Diplomasisi, Finansal Halkla İlişkiler) |
Anlatım, Soru-Cevap |
14 |
Literatür okuma |
Halkla İlişkilerde Etik ve Halkla İlişkiler Kuruluşları |
Anlatım, Soru-Cevap |
15 |
Literatür okuma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Okay, A. ve Okay, A. (2018). Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: DER Yayınları. |
Peltekoğlu, F. B. (2016). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Total Workload of the Course Unit |
0 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
0 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
0,0 |
|