Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HTP203 |
RESEARCH METHODS IN PUBLIC RELATIONS |
3 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrencilerin sosyal bilimler alanında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri uygulayabilmesi ve araştırmanın konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Halkla İlişkilerde Araştırma Yöntemleri dersi; Akıl Yürütme Türleri, Değişken Türleri, Bilimsel Teori: Önerme, Hipotez, Teori: Farklar ve Benzerlikler, Bilim Felsefesi Yaklaşımları, Veri Toplama Araçlarının Belirlenmesi ve Uygulanması, Anket Kavramının Temelleri ve Uygulama Alanları, Google Forms: Veri Girişi ve Değişken Tanıtlama, SurveyMonkey, Google Forms: Bar, Pasta ve Histogram, Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Araştırmaları, Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Uygulamaları konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Farklı boyutlardan düşünebilme ve düşündüğünü araştırabilmeyi anlar. |
Bu dersin sonunda öğrenci aktarılan bilgileri istatistiksel olarak analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması |
Ders Hakkında Genel Bilgilendirme, Temel Kavramlar |
Anlatım / Tartışma |
2 |
Literatür taraması |
Akıl Yürütme Türleri, Değişken Türleri |
Anlatım / Tartışma |
3 |
Literatür taraması |
Bilimsel Teori: Önerme, Hipotez, Teori: Farklar ve Benzerlikler |
Anlatım / Tartışma |
4 |
Literatür taraması |
Bilim Felsefesi Yaklaşımları |
Anlatım / Tartışma |
5 |
Literatür taraması |
Veri Toplama Araçlarının Belirlenmesi ve Uygulanması |
Anlatım / Tartışma |
6 |
Literatür taraması |
Anket Kavramının Temelleri ve Uygulama Alanları |
Anlatım / Tartışma |
7 |
Literatür taraması |
Ara Sınav Konu Tekrarı |
Anlatım / Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama |
Google Forms: Veri Girişi ve Değişken Tanıtlama |
- |
10 |
Uygulamau |
SurveyMonkey, Google Forms: Bar, Pasta ve Histogram |
Uygulama |
11 |
Uygulama |
Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Araştırmaları 1 |
Uygulama |
12 |
Uygulama |
Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Araştırmaları 2 |
Uygulama |
13 |
Uygulama |
Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Uygulamaları 1 |
Uygulama |
14 |
Uygulama |
Halkla İlişkiler Uygulamaları Proje Uygulamaları 2 |
Uygulama |
15 |
Anlatım |
Genel Ders Tekrarı |
Anlatım / Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. |
Quine, W.V.O., Ullian, J.S.(2001). Bilgi Ağı, Kitabiyat Yay. |
Hacking, I. (2016). Temsil ve Müdahale: Doğa Bilimleri Felsefesine Girişte Temel Konular. (O. A. Altınok, Çev.). İstanbul: Alfa Bilim. |
Lewens, T. (2019). Bilimin Anlamı. (K. Kaynar, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
124 |
|
Total Workload of the Course Unit |
124 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|