TR EN

INTRODUCTION TO COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HTP113 INTRODUCTION TO COMMUNICATION 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ZEYNEP ÖZCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste iletişim araştırma, kuram ve yaklaşımlarının incelenmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Kitle iletişim kuramcıları, iletişim modelleri ve önemli kuramcılara ait okumalar yapılmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişim ve koordinasyon kavramlarını tanımlar. ( define ) ( 1)
Sözlü, sözsüz ve yazılı iletişimi tanımlar. ( define) ( 1 )
İletişim kuramlarını, ikna, empati kavramlarını tanımlar. ( define ) ( 1 )
Dinleme ve iletişim becerilerini açıklar. ( explain ) ( 2 )
Bireyler arası iletişim yöntemlerini, beden dilini açıklar. ( explain ) ( 2 )

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Makale tarama, Kitap okuma İletişiminin Tanımı ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Makale tarama, Kitap okuma İletişiminin Tarihçesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Makale tarama, Kitap okuma Sözlü İletişiminin Tanımı ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Makale tarama, Kitap okuma Sözsüz İletişiminin Tanımı ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Makale tarama, Kitap okuma Yazılı ve Görsel iletişiminin Tanımı ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Makale tarama, Kitap okuma Kişilerarası İletişim ve Kuşak Farkları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Makale tarama, Kitap okuma Kültürlerarası İletişim ve Kültürel Çalışmalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Kitap okuma iletişim sürecindeki ögeler (Kaynak-İleti-Kanal-Alıcı) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Makale tarama, Kitap okuma Kitle İletişim Araçları ve Propaganda kavramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Makale tarama, Kitap okuma Ana Akım Kitle İletişim Modelleri ve Medyadaki Yansımaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Makale tarama, Kitap okuma Modern Kitle İletişim Modelleri ve Medyadaki Yansımaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Makale tarama, Kitap okuma Eleştirel Kitle İletişim Modelleri ve Medyadaki Yansımaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Makale tarama, Kitap okuma Yeni Medya ve İletişimin Dönüşümü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 - Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yaylagül, L. (2014). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Yerel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları: Ankara.
Özçetin, B. (2019). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları: İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
2
2
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
3
2
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
1
3
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
1
2
May carry out work effectively as an individual.
3
3
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
5
2
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
3
3
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
5
2
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 1 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 4 1 4
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 3 6
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 3 6
Sosyal Faaliyet 1 3 3
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 81 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0