TR EN

SOSYAL KALKINMA VE SOSYAL HİZMET PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOP216 SOSYAL KALKINMA VE SOSYAL HİZMET 4 3 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Derste Toplumsal kalkınma temel bilgisinin öğrenilmesi ve sosyal hizmet kuramı açısından kalkınmayı anlaşılması ve küreselleşmenin getirdiği modern dünya düzeninin kavramıları ile kalkınma temalarının uyuşması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ders, Sosyal hizmette bütüncül yaklaşım açısından toplumsal kalkınma konusuna bakış, ekonomik ve sosyal kalkınmaya bütüncül yaklaşım, Ekonomik yaşamda devletin rolü, sosyal refah devletini hedefleyen ekonomik modeller, kalkınma yaklaşımları ve modelleri, Gelişme ekonomisi ve sosyal politika açısından toplumsal kalkınmanın kavramsal boyutları, Türkiye’de toplumsal kalkınma çalışmaları; yapısal gelişme sürecinde kalkınma politikaları, kalkınma planlarında toplumsal kalkınma, Türkiye’de Planlı dönemde toplumsal kalkınma uygulamalarının değerlendirilmesi, Sosyal hizmet açısından toplumsal kalkınma yaklaşımı geliştirme, kalınma modelleri, planları, programları ve projeleri oluşturma, Sosyal hizmet kuramı açısından toplumsal kalkınma programlarının ve projelerinin geliştirilmesi, Küreselleşme ve Modern Dünya Düzeni Teorisi, A. Giddens'ın Modernliğin Küreselleşmesi Teorisi, Glokalleşme, Know-How ve Kalite Pazarlama konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Teorik bağlamda sosyal kalkınma kavramını anlar
Küreselleşme ve üretim biçimlerinin toplumsal entegrasyonun önermini anlar.
Sosyal hizmetlerin sosyal kalkınmadaki sorumluluklarına ilişkin görevlerini yerine getirir.
Sosyal hizmetlerin ve sosyal kalkınmanın ilişkisini bilir ve bu doğrultuda kendisini geliştirir.
Sosyal hizmetlerin gerektirdiği küresel sorumluluk bilinci ile mesleğini yapar.
Mesleğini icra ederken insan haklarına uygun uygulamalar yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Sosyal Kalkınma Nedir? Anlatım / Tartışma
2 Literatür taraması Sosyal hizmette bütüncül yaklaşım açısından toplumsal kalkınma konusuna bakış, ekonomik ve sosyal kalkınmaya bütüncül yaklaşım Anlatım / Tartışma
3 Literatür taraması Ekonomik yaşamda devletin rolü, sosyal refah devletini hedefleyen ekonomik modeller, kalkınma yaklaşımları ve modelleri Anlatım / Tartışma
4 Literatür taraması Gelişme ekonomisi ve sosyal politika açısından toplumsal kalkınmanın kavramsal boyutları, Anlatım / Tartışma
5 Literatür taraması Türkiye’de toplumsal kalkınma çalışmaları; yapısal gelişme sürecinde kalkınma politikaları, kalkınma planlarında toplumsal kalkınma, Anlatım / Tartışma
6 Literatür taraması Türkiye’de Planlı dönemde toplumsal kalkınma uygulamalarının değerlendirilmesi, Anlatım / Tartışma
7 Literatür taraması Sosyal hizmet açısından toplumsal kalkınma yaklaşımı geliştirme, kalınma modelleri, planları, programları ve projeleri oluşturma Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Sosyal hizmet kuramı açısından toplumsal kalkınma programlarının ve projelerinin geliştirilmesi Anlatım / Tartışma
10 Literatür taraması Küreselleşme ve Modern Dünya Düzeni Teorisi Anlatım / Tartışma
11 Literatür taraması A. Giddens'ın Modernliğin Küreselleşmesi Teorisi Anlatım / Tartışma
12 Literatür taraması Glokalleşme Anlatım / Tartışma
13 Literatür taraması Know-How ve Kalite Pazarlama Anlatım / Tartışma
14 Literatür taraması Genel Değerlendirme ve Tartışma Anlatım / Tartışma
15 Literatür taraması Genel Tekrar Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şenkal, A. (2005). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika. İstanbul: Alfa Yayınları.
H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, T.C. Başbakanlık Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı (1999) Bölgesel Kalkınma Sürecinde Sosyal Hizmet, 20-22 Ekim Sosyal hizmet Sempozyumu’99, Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
5
2
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
3
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
3
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
3
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
3
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
3
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
3
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
3
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 103
Total Workload of the Course Unit 103
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0