TR EN

ENVİRONMENTAL PROTECTİON, OCCUPATİONAL HEALTH AND SAFETY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOP205 Environmental Protection, Occupational Health and Safety 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Herkesin sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına saygılı, çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek hedefi olan vatandaşlar yetiştirmek ve iş sağlığı ve güvenliği konularına duyarlı çalışanlar yetiştirmek.
Contents of the Course Unit: Çevre, Genel Bilgiler, Çevre Sorunları, Ozon Tabakası, Asit Yağmurları, Gürültü Kirliliği, Su Kirliliği, Kıyı Kentlerimizin Çevre Sorunları, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED),Doğal Hayatı Koruma, Çevre Bakanlığının Görev Alanları, Sağlık Hakkında Genel Bilgiler, Sağlığı Etkileyen Faktörler, Programınızla ilgili Çevre Koruma ve Sağlık Bilgileri, İş Sağlığı Ve Güvenliği Temel Bilgileri, İş sağlığı ve İş güvenliği Yönetmeliğinde yer alan yükümlülükler, Meslek Hastalıkları Ve İş Kazaları, Gürültü ve Titreşim, Gürültü Yönetmeliği, Asbestle Çalışmalar, Ağır ve Tehlikeli İşler, Kişisel Koruyucu Donanımlar, Programınızla ilgili İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgileri işlenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere alanında Önlisans Derecesi verilir.
Çevre sorunlarını bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Ozon tabakası ile ilgili sorunları bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Kıyı Kentlerimizin Çevre Sorunları, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)'ni bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Doğal Hayatı Koruma, Çevre Bakanlığının Görev Alanlarını bilir ve mevzuatı takip eder.
Sağlık Hakkında Genel Bilgiler, Sağlığı Etkileyen Faktörleri bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Programınızla ilgili Çevre Koruma ve Sağlık Bilgilerini bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
İş Sağlığı Ve Güvenliği Temel Bilgilerini bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
İş sağlığı ve İş güvenliği Yönetmeliğinde yer alan yükümlülükleri bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Meslek Hastalıkları ve İş Kazalarını bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Gürültü ve Titreşim konularını bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Gürültü Yönetmeliğini bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Asbestle Çalışmalar, Ağır ve Tehlikeli İşleri bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Kişisel Koruyucu Donanımları bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.
Programınızla ilgili İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilerini bilir ve gerekli uygulama ve uyarıları yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma Çevre, Genel Bilgiler, Çevre Sorunları Anlatım, soru cevap , tartışma
2 Literatür Okuma Ozon Tabakası, Asit Yağmurları, Gürültü Kirliliği, Su Kirliliği Anlatım, soru cevap , tartışma
3 Literatür Okuma Kıyı Kentlerimizin Çevre Sorunları, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Anlatım, soru cevap , tartışma
4 Literatür Okuma Doğal Hayatı Koruma, Çevre Bakanlığının Görev Alanları Anlatım, soru cevap , tartışma
5 Literatür Okuma Sağlık Hakkında Genel Bilgiler, Sağlığı Etkileyen Faktörler Anlatım, soru cevap , tartışma
6 Literatür Okuma Programınızla ilgili Çevre Koruma ve Sağlık Bilgileri Anlatım, soru cevap , tartışma
7 Literatür Okuma İş Sağlığı Ve Güvenliği Temel Bilgileri Anlatım, soru cevap , tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma İş sağlığı ve İş güvenliği Yönetmeliğinde yer alan yükümlülükler Anlatım, soru cevap , tartışma
10 Literatür Okuma Meslek Hastalıkları Ve İş Kazaları Anlatım, soru cevap , tartışma
11 Literatür Okuma Gürültü ve Titreşim Anlatım, soru cevap , tartışma
12 Literatür Okuma Gürültü Yönetmeliği, Anlatım, soru cevap , tartışma
13 Literatür Okuma Asbestle Çalışmalar, Ağır ve Tehlikeli İşler Anlatım, soru cevap , tartışma
14 Literatür Okuma Kişisel Koruyucu Donanımlar Anlatım, soru cevap , tartışma
15 Literatür Okuma Programınızla ilgili İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgiler Anlatım, soru cevap , tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Argın A., Çevre Notları Ilıcak Ş., İlkyardım Kurs Notları
Çelik N., İş Hukuku Dersleri, Beta Yayınları, 15. Basım, İstanbul, 2000
Demircioğlu M., Tankut Centel, İş Hukuku, Beta Yayınları, İstanbul, 1999
Artun T., Türk-İş Seminer Notları Dertli S., Türk-İş Seminer Notları Ilıcak Ş., Türk-İş Seminer Notları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
0
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
3
2
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
0
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
0
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
0
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
0
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
0
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
0
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
3
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 5 15
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 3 5 15
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0