TR EN

SOSYAL HİZMET MEVZUATI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOP112 SOSYAL HİZMET MEVZUATI 2 3 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ülkemizde mevzuat çeşitleri hakkında bilgi verilmesi; sosyal hizmetle ilişkili olarak kadına, aileye, çocuklara, gençlere, engellilere, yaşlılara, hastalara, mültecilere ilişkin mevzuatların incelenmesi ve tanıtılması.
Contents of the Course Unit: Ülkemizde mevzuat çeşitleri hakkında bilgi verilmesi; sosyal hizmetle ilişkili olarak kadına, aileye, çocuklara, gençlere, engellilere, yaşlılara, hastalara, mültecilere ilişkin mevzuatların incelenmesi ve tanıtılması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mevzuata ilişkin temel kavramları doğru anlamlandırır.
Mevzuatı mesleki uygulamalarını doğru ve eksiksiz yapmada kullanır.
Mevzuatı sosyal hizmet uygulamalarında insan haklarına uygun davranmak için kullanır.
Mevzuatın tarihi gelişimini ve önemini açıklar.
Mevzuatın çeşitlerinin amaçlarını bilir ve bu doğrultuda kullanır.
Sosyal hizmet kurumlarındaki mevzuatın çeşitliliğini açıklar.
Sosyal hizmet uygulamaları ile ilgili uluslar arası mevzuata uygun davranır.
Sosyal hizmet kurumlarının yönetmeliklerini okur ve yönetmeliğe uygun uygulamalar yapar.
Gerektiğinde aradığı mevzuatı resmi kaynaklardan edinir.
Literatürde mevzuatla ilgili bilimsel yazılara erişir ve takip eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma. Mevzuat tanımı ve önemi Anlatım, soru-cevap,tartışma.
2 Literatür okuma. Sosyal Hizmet Kurumları Anlatım, soru-cevap,tartışma.
3 Literatür okuma. Sosyal hizmet kurumları mevzuatı Anlatım, soru-cevap,tartışma.
4 Literatür okuma. Sosyal hizmet kurumlarının kanunları Anlatım, soru-cevap,tartışma.
5 Literatür okuma. 2828 kanunu Anlatım, soru-cevap,tartışma.
6 Literatür okuma. 2828 Sosyal Hizmetler Kanunu Anlatım, soru-cevap,tartışma.
7 Literatür okuma. 2828 Kanunun bölümleri, önemi Anlatım, soru-cevap,tartışma.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma. 5395 sayılı Çocuk koruma kanunu ve önemi Anlatım, soru-cevap,tartışma.
10 Literatür okuma. 5378 Engelliler Kanunu Anlatım, soru-cevap,tartışma.
11 Literatür okuma. 5510 Sosyal Güvenlik Kanunu Anlatım, soru-cevap,tartışma.
12 Literatür okuma. Sosyal Hizmet Kurumları Yönetmelikleri Anlatım, soru-cevap,tartışma.
13 Literatür okuma. 6284 Kadın koruma kanunu Anlatım, soru-cevap,tartışma.
14 Literatür okuma. Yönetmelik kanun ilişkisi Anlatım, soru-cevap,tartışma.
15 Literatür okuma. Genelgeler, yönetmelikler ve kanunların ilişkisi Anlatım, soru-cevap,tartışma.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Balo, Y. S. (2005). Çocuk Koruma Kanunu Ve Uygulaması, Ankara: Seçkin Yayınevi.
Sözer, A. N. (1998). Türkiye’de Sosyal Hukuk: Sosyal Tazmin, Sosyal Yardım, Sosyal Hizmet, Sosyal Teşvik. II. Baskı, İzmir: Barış Yayınları, Fakülteler Kitabevi.
Gözübüyük, Ş. (2000).Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. 14. Basım, Ankara: Turhan Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
4
2
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
3
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
4
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
3
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
4
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
4
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
4
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 7 3 21
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 10 2 20
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0