Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKP321 |
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM I |
2 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALİ GÜRCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Endüstriyel üretimde, imalatı yapılacak ürünlerin, yapım montajı ve komple montaj resimleri ile bakım ve kullanım kataloglarını, bilgisayar destekli çizim ortamında iki ve üç boyutlu olarak çizebilmek. |
Contents of the Course Unit: |
Bilgisayar destekli çizim programlarını tanımak, makine ve elemanları tasarımında CAD yazılımının kullanımını kavramak, temel komutları öğrenmek ve bu komutların uygulandığı 2 boyutlu çizim çalışmaları yapmak, ayrıca 3 boyutlu çizim için temel bilgileri öğrenmek. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bilgisayar CAD yazılımının kullanılmasıyla yapılan tasarımların bilgisayar ortamına aktarılması, bu yazılımlar ile tasarımların yapılabilmesi ve teknik resim çıktılarının oluşturulması. |
Bilgisayar destekli tasarım programında, temel çizim komutları olarak koordinat sistemi, Line, Polyline, Rectangle, Arc, Region, Circle, Copy, Move, Trim, Scale, Save, Save As, Fillet, Chamfer, Array, Tan, Radius gibi komutlar ve bu komutların 2D uygulamaları yer almaktadır. Ayrıca, temel düzeyde katılama komutları da uygulanmaktadır. |
Temel düzeyde Bilgisyar CAD yazılımını kullanabilmek ve basit makine parçalarını oluşturup tasarlayabilmek. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Bilgisayar Destekli Tasarım Konusunda Temel Kavramlar, Bilgisayar CAD yazılımına giriş |
Gösterip Yaptırma |
2 |
Ders videoları |
Bilgisayar CAD yazılımı ekranının tanıtımı, Durum çubuğunun tanıtımı ve uygulama |
Gösterip Yaptırma |
3 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
4 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
5 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
6 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
7 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
10 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
11 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
12 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
13 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
14 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
15 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Solidworks, Ali Naci Bıçakcı, Kodlab Yayınevi, 11. Baskı - Mart 2019 |
SolidWorks ile Çizim Uygulamaları, Hüseyin Benli, 2020, Nobel Akademik Yayıncılık |
AutoCAD Çizim ve Uygulamaları, Hüseyin Benli, 2013, Nobel Akademik Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Machine technology (manufacturing, design, research and development, qualitycontrol areas) to have the basic knowledge and skills.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Work required by the profession before, during and after working on the necessary security measures and emergency response information about a possible accident to have to be done.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Quantitative data required by the profession to have knowledge of processes and ability to use mathematical formulas to make.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
When designing the material selection and inspection of machine parts to be informed about and to know the path to be followed in the examination.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mold calculation, design, preparation and production of molds have knowledge of the product.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Using the package programs needed to make devices such as CNC manufacturing (CAM) to produce.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to dimensioning and control accounts of the elements of the machine.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Measurement and control make machine parts. Measurement and control of knowledge, skills and experience to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Advanced manufacturing method, the CNC lathe, milling machine and so on. Having the knowledge and skills about the machines.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Management processes required to have knowledge of their profession.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Required by the profession to have knowledge of ethical issues. Be healthy persons.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills about quality assurance standards.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Access information using the computational facilities of technological issues and improve themselves.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Machine parts pre-production design 2 and 3 dimensional in the computer environment (CAD). Designed to have the ability to do analysis on the system.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Effective use of verbal by using the Turkish Language , written in professional and social interactions.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Having knowledge about Atatürk’s Principles and Revolution History, being able to express himself/herself in social and cultural area.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills related to welding.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
10 |
50 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|