Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MKP321 |
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM I |
2 |
4 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. ALİ GÜRCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Endüstriyel üretimde, imalatı yapılacak ürünlerin, yapım montajı ve komple montaj resimleri ile bakım ve kullanım kataloglarını, bilgisayar destekli çizim ortamında iki ve üç boyutlu olarak çizebilmek. |
İçerik: |
Bilgisayar destekli çizim programlarını tanımak, makine ve elemanları tasarımında CAD yazılımının kullanımını kavramak, temel komutları öğrenmek ve bu komutların uygulandığı 2 boyutlu çizim çalışmaları yapmak, ayrıca 3 boyutlu çizim için temel bilgileri öğrenmek. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bilgisayar CAD yazılımının kullanılmasıyla yapılan tasarımların bilgisayar ortamına aktarılması, bu yazılımlar ile tasarımların yapılabilmesi ve teknik resim çıktılarının oluşturulması. |
Bilgisayar destekli tasarım programında, temel çizim komutları olarak koordinat sistemi, Line, Polyline, Rectangle, Arc, Region, Circle, Copy, Move, Trim, Scale, Save, Save As, Fillet, Chamfer, Array, Tan, Radius gibi komutlar ve bu komutların 2D uygulamaları yer almaktadır. Ayrıca, temel düzeyde katılama komutları da uygulanmaktadır. |
Temel düzeyde Bilgisyar CAD yazılımını kullanabilmek ve basit makine parçalarını oluşturup tasarlayabilmek. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Bilgisayar Destekli Tasarım Konusunda Temel Kavramlar, Bilgisayar CAD yazılımına giriş |
Gösterip Yaptırma |
2 |
Ders videoları |
Bilgisayar CAD yazılımı ekranının tanıtımı, Durum çubuğunun tanıtımı ve uygulama |
Gösterip Yaptırma |
3 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
4 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
5 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
6 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
7 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders videoları |
Çizim komutlarının tanıtımı |
Gösterip Yaptırma |
10 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
11 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
12 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
13 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
14 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
15 |
Ders videoları |
Katı Model Oluşturma Yöntemleri |
Gösterip Yaptırma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Solidworks, Ali Naci Bıçakcı, Kodlab Yayınevi, 11. Baskı - Mart 2019 |
SolidWorks ile Çizim Uygulamaları, Hüseyin Benli, 2020, Nobel Akademik Yayıncılık |
AutoCAD Çizim ve Uygulamaları, Hüseyin Benli, 2013, Nobel Akademik Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Makine teknolojisinde (imalat, tasarım, araştırma geliştirme, kalite kontrol alanlarında) temel bilgi ve becerilere sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleğin gerektirdiği çalışma öncesi, çalışma esnasında ve sonrasında gerekli güvenlik önlemleri konularında ve olası kaza anında yapılması gereken acil müdahale konularında bilgi sahibi olmak.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mesleğin gerektirdiği sayısal verilerle işlemler yapabilme matematiksel formülleri kullanabilme yeteneğine ve bilgisine sahip olmak.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Makine parçalarının tasarlanırken malzeme seçimi ve muayenesi hakkında bilgi sahibi olmak ve muayenesi konusunda izleyecekleri yolu bilmek.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Kalıp hesaplama, tasarım, hazırlama ve kalıpta ürün üretilmesi konularını bilmek.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
CNC gibi cihazların imalat yapabilmesi için gerekli paket programlarını kullanarak ( CAM ) üretim yapmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Makine elemanlarını boyutlandırma ve kontrol hesaplarını yapabilmek.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Makine parçalarında ölçüm ve kontrol yapabilmek. Ölçme ve kontrol bilgi, beceri ve tecrübesine sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Gelişmiş imalat yöntemi olan CNC torna, freze vb. makineler hakkında bilgi ve beceri sahibi olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mezun olduklarında çalışma alanlarında gerekli yönetim işlemleri konusunda bilgi sahibi olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleğinin gerektirdiği etik konularda bilgi sahibi olmak.Sağlıklı bireyler olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üretim yaparken ve üretim sonrası her aşamada dünya standartlarına uygun üretimler yapabilmek için kalite güvence standartları hakkında bilgi ve beceri sahibi olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Teknolojik konularda bilişim olanaklarını kullanarak bilgiye ulaşmak ve kendini geliştirmek.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Makine parçalarını üretilmeden önce bilgisayar ortamında 2 ve 3 boyutlu olarak tasarlamak (CAD). Tasarlanan sistem üzerinde analizler yapabilme becerisine sahip olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren bir birey olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleğinde üretimin her aşamasında karşısına gelecek bir birleştirme yöntemi olan kaynak ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
10 |
50 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|