Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKP251 |
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. YASEMEN KARAMAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALİ GÜRCAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere, akışkanlar mekaniği ile ilgili temel kavramları, temel denklemleri ve hesaplama yöntemlerini öğretmek, bu bilgiler ile sektör problemlerini çözmelerini sağlamak. |
Contents of the Course Unit: |
Akışkanlar mekaniğinin temel kavramları, akışkanların özellikleri, akışkanlar statiği, Bernoulli, Enerji ve Momentum Denklemleri (Bernoulli denklemi, Statik, dinamik ve durgunluk basınçları, Bernoulli denklemi uygulamaları, iş ve enerji denklemi, akışlar için enerji denklemi, Gerçek Akışkan akışları (Laminer ve türbülanslı akış, katı yüzeyler ile temastaki akışlar, sınır tabakanın temelleri, kayma gerilmesi ve yük kaybı) •Boru içindeki akışlar (Temel denklemler, laminer akış, türbülanslı akış, borulardaki sürtünme faktörü, Moody diyagramı, borulardaki yerel kayıplar, boru problemleri, boru problemleri uygulamaları) içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Akışkanlar ve akışkanlar mekaniğinin temel kavramlarını tanıyabilir ve kullanabilir. |
Statik akışkanlar ile ilgili problemleri çözebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Akışkanlar Mekaniğine Giriş |
Anlatım, Örnekler |
2 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Akışkanların Özellikleri |
Anlatım, Örnekler |
3 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Akışkanların Özellikleri |
Anlatım, Örnekler |
4 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Basınç ve Akışkanların Statiği |
Anlatım, Örnekler |
5 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Basınç ve Akışkanların Statiği |
Anlatım, Örnekler |
6 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Bernoulli ve Enerji Denklemleri |
Anlatım, Örnekler |
7 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Bernoulli ve Enerji Denklemleri |
Anlatım, Örnekler |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Bernoulli ve Enerji Denklemleri |
Anlatım, Örnekler |
10 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Bernoulli ve Enerji Denklemleri |
Anlatım, Örnekler |
11 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
İç Akış |
Anlatım, Örnekler |
12 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
İç Akış |
Anlatım, Örnekler |
13 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Dış Akış |
Anlatım, Örnekler |
14 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Dış Akış |
Anlatım, Örnekler |
15 |
Ders Kitabının İlgili
Bölümü |
Genel Tekrar |
Anlatım, Örnekler |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Akışkanlar Mekaniği Temelleri Ve Uygulamaları, Yunus A. Çengel, John M. Cimbala, 3. Baskıdan Çeviri, Palme Yayınevi, 2014 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Machine technology (manufacturing, design, research and development, qualitycontrol areas) to have the basic knowledge and skills.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Work required by the profession before, during and after working on the necessary security measures and emergency response information about a possible accident to have to be done.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Quantitative data required by the profession to have knowledge of processes and ability to use mathematical formulas to make.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
When designing the material selection and inspection of machine parts to be informed about and to know the path to be followed in the examination.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mold calculation, design, preparation and production of molds have knowledge of the product.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Using the package programs needed to make devices such as CNC manufacturing (CAM) to produce.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to dimensioning and control accounts of the elements of the machine.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Measurement and control make machine parts. Measurement and control of knowledge, skills and experience to have.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Advanced manufacturing method, the CNC lathe, milling machine and so on. Having the knowledge and skills about the machines.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Management processes required to have knowledge of their profession.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Required by the profession to have knowledge of ethical issues. Be healthy persons.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills about quality assurance standards.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Access information using the computational facilities of technological issues and improve themselves.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Machine parts pre-production design 2 and 3 dimensional in the computer environment (CAD). Designed to have the ability to do analysis on the system.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Effective use of verbal by using the Turkish Language , written in professional and social interactions.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Having knowledge about Atatürk’s Principles and Revolution History, being able to express himself/herself in social and cultural area.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills related to welding.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
7 |
91 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|