Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHE235 | SAFETY MANAGEMENT SYSTEMS (SMS) | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. TAHİR GÜRDİL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DEMET ÖZCAN BİÇİCİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, etkili bir Havacılık Güvenliği Yönetim Sisteminin planlanması, yönetilmesi ve sürdürülmesi için bireysel etkili ve pratik yöntemler sağlamayı amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders bir havacılık Emniyet Yönetim Sistemi programının planlanmasını veya yönetilmesini kapsar. Sistem organizasyonu ve yapısındaki temel bilgiler, bireye etkili bir program planlamak ve yönetmek için gereken temel becerileri ve metodolojiyi sağlar. Risk yönetimi, program geliştirme stratejilerinin belirlenmesi, denetimler ve bilginin etkin yönetim sistemlerine ve Kalite Güvencesi ile birlikte çalışabilirliğe doğru uygulanmasına önem verir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Risk yönetimi, denetimler, veri toplama, analiz ve olay incelemelerini içeren bir Güvenlik Yönetim Sistemini anlatır. |
Etkili bir program planlamak ve yönetmek için gereken temel beceri ve metodolojiyi tanımlar. |
Risk yönetimi, program geliştirme stratejileri, denetimlerin tanımlanması ve bilginin etkin yönetim sistemlerine ve Kalite Güvencesi ile birlikte çalışabilirliğe doğru uygulanmasını açıklar. |
Havayolu, banliyö, kurumsal, sabit temel operatör, hükümet, sigorta, hastane acil sağlık hizmeti, kolluk kuvvetleri ve havaalanı yönetimi dahil olmak üzere bir kaza önleme / risk yönetimi programını denetlemeyi öğretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bölüm Okuma | Emniyet Yönetim Sistemlerine Giriş, Temel Tanımlar, Emniyet Yönetim Sisteminin Bileşenleri | Sunum, anlatım, soru-cevap |
2 | Bölüm Okuma | Güvenliğin Tarihi ve Gelişimi | Sunum, anlatım, soru-cevap |
3 | Bölüm Okuma | Kalite Yönetiminin İlkeleri | Sunum, anlatım, soru-cevap |
4 | Bölüm Okuma | Tehlike | Sunum, anlatım, soru-cevap |
5 | Bölüm Okuma | Risk | Sunum, anlatım, soru-cevap |
6 | Bölüm Okuma | Kontrol | Sunum, anlatım, soru-cevap |
7 | Bölüm Okuma | Taksonomiler | Sunum, anlatım, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bölüm Okuma | Süreç Bazlı Emniyet Riski Yönetimi/ Emniyet Güvencesi | Sunum, anlatım, soru-cevap |
10 | Bölüm Okuma | Emniyet Yönetim Sistemlerini Yönetmek, Yönetimin Rolü | Sunum, anlatım, soru-cevap |
11 | Bölüm Okuma | Araçlar ve Analiz Yöntemleri | Sunum, anlatım, soru-cevap |
12 | Bölüm Okuma | İnsan faktörleri | Sunum, anlatım, soru-cevap |
13 | Bölüm Okuma | Performansı Etkileyen Faktörler | Sunum, anlatım, soru-cevap |
14 | Bölüm Okuma | Eğitim | Sunum, anlatım, soru-cevap |
15 | Bölüm Okuma | Genel tekrar | Sunum, anlatım, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Safety Management Systems in Aviation, Alan J. Stolzer & John J. Goglia, 2nd Edition |
Implementing Safety Management Systems in Aviation, Alan J. Stolzer |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to teamwork
|
2 | |||||
2 |
Identify vocational problems and resolve them effectively
|
3 | |||||
3 |
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
|
3 | |||||
4 |
Develop an awareness for life long learning
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
|
4 | |||||
2 |
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to have knowledge about sectoral issues.
|
3 | |||||
2 |
Manage a process effectively to meet the demands.
|
2 | |||||
3 |
Within the framework of regulations and procedures for implementation and to find solutions for problems.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Civil aviation field statistical research skills and the ability to think about, has the ability to foresee the consequences of strategic decisions and develop skills.
|
2 | |||||
2 |
Encountered in practice or as a team member to take responsibility for unforeseen problems
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Change and innovation are welcome.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic and is dominated by professional English, has the necessary qualifications to use the operating system in an active way for the profession.
|
4 | |||||
2 |
Developments, will be able to follow trends and forecasts. Follow the latest developments related to the field and profession.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It has the ability to reflect on the ethical and professional responsibilities.
|
4 | |||||
2 |
To analyze information about the area and has the skills to interpret and evaluate.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 2 | 2 | 4 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 2 | 2 | 4 |
Arazi Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 2 | 4 |
Laboratuvar | 2 | 2 | 4 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Proje Hazırlama | 3 | 3 | 9 |
Seminer | 3 | 2 | 6 |
Staj | 2 | 2 | 4 |
Teknik Gezi | 2 | 2 | 4 |
Web Tab. Öğrenme | 2 | 2 | 4 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Yerinde Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Mesleki Faaliyet | 2 | 2 | 4 |
Sosyal Faaliyet | 2 | 2 | 4 |
Tez Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Alan Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Rapor Yazma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 48 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |