TR EN

ANADOLU KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TRP153 ANADOLU KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ARZU ÜNAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Anadolu tarihi ve uygarlıkları hakkında bilgi sahibi olarak tarih ve turizm açısından bu medeniyetleri yakından incelemeyi amaçlar.
Contents of the Course Unit: Tarih öncesi çağlardan günümüze kadar Anadolu'da yaşamış medeniyetlerin; kültürel ve toplumsal yaşamlarını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tarih öncesi dönemler, Anadolu Medeniyetleri, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkında bilgi sahibi olmaktadır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tarih Öncesi Dönemler ve Özellikleri: Taş Devri, Taş Bakır Devri-Maden Devri, Tarihi Dönemlere Geçiş Süreci Anlatım
2 Literatür tarama Anadolu Medeniyetleri ve Kültür İlişkisi, Anadolu'nun Coğrafi Konumu Anlatım
3 Literatür tarama Anadolu'daki İlk Medeniyetler; Hitit Uygarlığı ve Anadolu'daki Tarihi Kalıntıları Anlatım
4 Literatür tarama Urartu Uygarlığı , Frig Uygarlığı ve Anadolu'daki Etkileri Anlatım
5 Literatür tarama Lidya Uygarlığı, İyon Uygarlığı, Karia ve Likya Uygarlıkları ve Anadolu'daki Etkileri Anlatım
6 Literatür tarama Helen Uygarlığı, Roma ve Bizans Medeniyetleri ve Anadolu'daki Etkileri Anlatım
7 Literatür tarama Mezopotamya Uygarlıkları; Sümer, Akad, Babil, Asur, Elam ve Anadolu Medeniyetlerine Etkileri Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Orta Asya Medeniyetleri; İlk Türk Devleti Asya Hun İmparatorluğu, Temel Yapısı Anlatım
10 Literatür tarama Orta Asya Medeniyetleri; Uygurlar, Temel Yapısı Anlatım
11 Literatür tarama Kavimler Göçü ve Toplumlar Üzerindeki Etkileri Anlatım
12 Literatür tarama Orta Asya Türk Toplumlarının Devlet Yapısı, Sosyal Yaşamı, Dini İnanç Sistemi Anlatım
13 Literatür tarama İslam'ın Doğuşu Gelişim Süreci Anlatım
14 Literatür tarama Türk Toplumlarının İslam İle Tanışması, İslamiyet'in Türk Toplumlarında Yayılma Süreci Anlatım
15 Literatür tarama Büyük Selçuklu Devleti, Toplum Yapısı, Anadolu'daki Etkileri Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Anadolu Uygarlıkları ( Ekrem Akurgal, Anadolu Uygarlıkları - Kültür - Mimari ve Yaşam (Oğuzhan Karadirek)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
4
2
Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the theoretical and applied knowledge gained in the field as the basis of a further education level.
3
2
By using the acquired knowledge and skills, gains the ability to analyze problems, solve them, see and eliminate situations that may pose problems before they occur.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct studies at basic level within the field independently.
5
2
Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
5
3
Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
4
2
Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
5
3
Gain awareness of lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
4
2
Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
5
3
Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
2
4
Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
5
2
Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 8 3 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 3 21
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 131
Total Workload of the Course Unit 131
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0