TR EN

TURİST REHBERLİĞİNE GİRİŞ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TRP159 TURİST REHBERLİĞİNE GİRİŞ 1 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SENAY BOZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Turist rehberliği mesleğinin içeriğinin, görev ve sorumluluklarının, öneminin, meslek hayatında karşılaşılabilecek sorunlar ve çözüm yollarının tanınması.
Contents of the Course Unit: Turist rehberliği kavramının tarihsel gelişimi, rehberlerin sahip olması gereken özellikler, rehberlerin hak ve sorumlulukları, mesleki etik kuralları, mesleki örgütlemeler, rehberlik türleri, turist grupları ve özellikleri konularının öğretilmesini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Turizm ve turist rehberliği ile ilgili kavramları tanımlar.
Turist rehberliği mesleğinin önemi, özellikleri ve gerekliliklerini kavrar.
Turizm rehberliği meslek örgütlerinin yapısını, amacını ve işleyişini tanımlar.
Turlarda ortaya çıkan problemlerde olası en uygun çözüm yoluna karar verir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma. Ders içeriklerinin ve öğretim sürecinin tanıtımı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
2 Literatür Taraması Seyahat Kavramı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
3 Literatür Taraması Seyahat Kavramı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
4 Literatür Taraması Türkiye’de ve Dünyada Turist Rehberliğinin Gelişimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma
5 Literatür Taraması Turist Rehberliği Mesleğinin Önemi ve Özellikleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma
6 Literatür Taraması Turist Rehberliği Mesleğinin Önemi ve Özellikleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma
7 Literatür Taraması Turist Rehberliğinde Bireysel Gelişim Anlatım, Soru cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Turist Rehberliği Mevzuatı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
10 Literatür Taraması Turist Rehberliği Mesleğinde Eğitim, Uygulama ve Denetimler Anlatım, Soru cevap, Tartışma
11 Literatür Taraması Turist Tipolojileri Anlatım, Soru cevap, Tartışma
12 Literatür Taraması Turist Rehberliğinde Tur Yönetimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma
13 Literatür Taraması Turist Rehberliğinde Tur Yönetimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma
14 Literatür Taraması Turlarda Yaşanabilecek Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Anlatım, Soru cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
5
2
Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the theoretical and applied knowledge gained in the field as the basis of a further education level.
5
2
By using the acquired knowledge and skills, gains the ability to analyze problems, solve them, see and eliminate situations that may pose problems before they occur.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct studies at basic level within the field independently.
5
2
Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
5
3
Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
5
2
Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
5
3
Gain awareness of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
5
2
Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
5
3
Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
5
4
Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
1
2
Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0