Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BYP103 |
COMPUTER-AIDED GRAPHIC DESING |
1 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere, Grafik tasarım pogramı olan vektörel tabanlı Adobe Illustrator programının nasıl kullanılacağını ve bir işin nasıl tasarlanacağını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Adobe Illustrator programına Giriş, Menüler, Araç çubukları, Paletler, Uygulamalı Çalışmalar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir ürünün grafik tasarımının yapılış aşamasında vektörel programlar hakkında bilgi sahibi olur. |
Basım ve Yayım Teknolojileri Programı öğrencileri, vektörel programları etkin kullanır. |
Basım ve Yayım Teknolojileri Programı öğrencileri, vektörel programları kullanarak yazılı bir materyali tasarlar. |
Belgelerin düzenlenmesi, saklanması gibi görevleri etkin bir şekilde yapar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı - Görsel Kaynaklar |
Grafik Tasarım Tarifi. Sanat ve Reklam Grafiği Amacı, Hedefi, Tasarım Boyutu, Ticari Yönü. Tasarım Aşamaları. Görsel Tasarım Elemanları. Görsel Tasarım Alanları. Bilgisayar Destekli Grafik Tasarım Konusu. Bilgisayar destekli grafik tasarım. Mac ve Pc sistemleri tanıtımı, özellikleri. Tasarım programlarının özellikleri. Adobe Illustrator programı tanıtımı ve giriş. |
- |
2 |
Yazılı - Görsel Kaynaklar |
Masaüstü yayıncılıkta Adobe Illustrator programının önemini anlatmak. Yeni bir Adobe Illustrator belgesi hazırlamak, sayfaya metin eklemek, sayfaya resim eklemek. Yazıcıda basmak. Belgeleri kaydetmek. |
- |
3 |
Uygulamalar |
Adobe Illustrator Programında Tools menüsü ve işlevleri. |
- |
4 |
Uygulamalar |
Adobe Illustrator Programında kalan diğer bütün menüleri, örnekler ile uygulamalı olarak anlatmak. |
- |
5 |
Uygulamalar |
Adobe Illustrator Programında sayfalar üzerinde çalışma. |
- |
6 |
Uygulamalar |
Adobe Illustrator Programında vektörel çizimler oluşturmak. |
- |
7 |
Uygulamalar |
Resimlerle çalışmak resimleri Adobe Illustrator Programında embedt etmek. Pen aracı ile çizilen alan içine resim yerleştirmek, çerçevelendirmek, örnek bir grafik yaratmak. |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulamalar |
Adobe Illustrator Programında dekupe edilen resimleri soyutlayarak vektörele dönüştürmek. |
- |
10 |
Yazılı - Görsel Kaynaklar |
Standart Kağıt Ebatlarına Göre Traş Payları Düşünülerek Basılacak İşin Ebatlarının Tespit Edilmesi ve Maketinin Hesaplanması, Hazırlanacak olan Bir tasarımda Sayfa ile Yazı Alanı arasındaki Orantılar. Görsel Unsurların Sayfada Kullanımı. |
- |
11 |
Uygulamalar |
Yazı karakterlerini resme dönüştürmek ve yeni yazı karakterleri yaratmak yazıları metin kutusu haline getirmek ve içine metin girmek. |
- |
12 |
Uygulamalar |
Amblem, Logo Tasarımları ve Değerlendirme Kriterleri, Kurumsal Kimlik Tasarımı. |
- |
13 |
Uygulamalar |
El ilanı ve Afiş Tasarımları. |
- |
14 |
Uygulamalar |
Broşür sayfa ve kapak çalışması. |
- |
15 |
Uygulamalar |
Yazılı Medyadaki Reklam ve İlan Tasarımları ve Unsurları Dergi, Bülten, Katalog Sayfa ve Kapak Tasarımları. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Ders kitabı, yardımcı kitap ve diğer kaynaklar. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
8 |
3 |
24 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
6 |
5 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
122 |
|
Total Workload of the Course Unit |
122 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|