TR EN

BASIC PHOTO PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FKP110 BASIC PHOTO 2 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilerin fotoğraf, fotoğrafçılık, fotoğraf tarihi ile ilgili temel bilgilere hâkim olmaları ve öğrencinin alacağı teknik bilgiler çerçevesinde fotoğraf çekimini temel düzeyde uygulaması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Fotoğrafın doğuşu ve tarihsel gelişimi, fotoğraf makineleri, pozlama sistemleri, ışık ve etkili kullanımı, objektifler, diyafram, enstantane, ASA/ISO, fotoğrafta kompozisyon, net alan derinliği, panning - hız etkisi, ufuk çizgisi, perspektif, manzara, portre, gece çekimleri, bokeh konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fotoğrafın tekniğine ilişkin bilgileri tanımlar.
Temel fotoğraf tekniklerini kullanarak projeler yapar.
Fotoğraf çekim ve görüntü işleme tekniklerini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Makale tarama, Kitap okuma Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf Anlatım, soru / cevap
2 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğrafın Ortaya Çıkışı Anlatım, soru / cevap
3 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi Anlatım, soru / cevap
4 Makale tarama, Kitap okuma Türkiye’de Fotoğrafın Gelişimi Anlatım, soru / cevap
5 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı Anlatım, soru / cevap
6 Makale tarama, Kitap okuma Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram Anlatım, soru / cevap
7 Makale tarama, Kitap okuma Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Enstantane ve ISO-ASA Anlatım, soru / cevap
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Kitap okuma Pozlamayı Etkileyen Yardımcı Ögeler Anlatım, soru / cevap
10 Makale tarama, Kitap okuma Objektifler ve Filtreler Anlatım, soru / cevap
11 Makale tarama, Kitap okuma Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı Anlatım, soru / cevap
12 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğraf Kültürü Anlatım, soru / cevap
13 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler - Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler Anlatım, soru / cevap
14 Makale tarama, Kitap okuma Fotoğrafik Anlatım Biçimleri Anlatım, soru / cevap
15 Makale tarama, Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, soru / cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kanburoğlu, Ö. (2009). Dijital fotoğraf rehberi. İstanbul: Say Yayınları.
Kanburoğlu, Ö. (2013). A’dan Z’ye fotoğraf. İstanbul: Say Yayınları.
Kelby, S. ( 2010). Dijital fotoğrafçının el kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
4
2
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
4
2
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
4
2
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values ​​and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
4
2
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
3
2
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
4
2
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 1 3 3
Okuma 10 2 20
Ödev 9 2 18
Proje Hazırlama 3 2 6
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 6 12
Yerinde Uygulama 1 3 3
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0