TR EN

MATEMATİK I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MAT153 MATEMATİK I 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: 1. Matematiğin meslek dersleri için altyapı teşkil etmesini sağlamak ve matematiği alanında uygulayabilmek. 2. Matematiksel düşünme becerisini geliştirmek. 3. Matematiksel modelleme yaparak problem çözme becerisini geliştirmek.
Contents of the Course Unit: Temel Kavramlar, Sayı Kümeleri, Sayı Basamakları ve Çözümleme, Taban Aritmetiği (Sayı Sistemleri), Bölme - Bölünebilme, Faktöriyel, EBOB - EKOK, Üslü Sayılar, Köklü Sayılar, Modüler Aritmetik, Çarpanlara Ayırma ve Özdeşlikler, 1. ve 2. Dereceden Denklemler, Eşitsizlikler, Mutlak Değer, Oran Orantı.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1. Karşılaştığı problemlere analitik çözümler sunar. 2. Teknik problemlerin çözümüne yönelik hesaplamalarını yapar. 3. Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak problemleri analiz eder, değerlendirir. 4. Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. 5. Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. 6. Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 7. Soyut düşünme yeteneğini kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel Kavramlar Sayı Kümeleri Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
2 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Rasyonel Sayılar Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
3 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Sayı Basamakları ve Çözümleme Taban Aritmetiği Bölme ve Bölünebilme Kuralları Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
4 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Asal Çarpanlar ve Bölen Sayısı Faktöriyel EBOB – EKOK Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
5 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Üslü Sayılar Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
6 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Kareköklü Sayılar Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
7 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Modüler Aritmetik Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
8 - ARA SINAV -
9 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Çarpanlara Ayırma Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
10 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. 1.Dereceden Denklemler Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
11 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. 2.Dereceden Denklemler Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
12 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Eşitsizlikler Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
13 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Mutlak Değer Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
14 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Oran Orantı Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Örnekleme, Problem Çözme
15 Konu anlatımlı kaynaklarından işlenen ve işlenecek yeni konuyu çalışır. Çözebildiği veya yorumlayabildiği soruları inceler. Genel Tekrar Soru-Cevap, Problem Çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Temel Matematik, Mustafa BALCI, Palme Yayıncılık, 5. Baskı, İstanbul, 2016.
Türkyılmaz, U., DGS Konu Anlatımlı Çözümlü Soru Bankası, 2017

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to recognize the basic functions of electronic circuit components and their behavior in the circuit.
1
2
Recognizing the physical strength limits of electronic circuit components and determining operating conditions accordingly.
1
3
Ability to make applications related to equations, inequalities and functions.
5
4
Making basic circuit solutions.
2
5
Calculating the effects of direct current on circuit elements.
2
6
Calculating the effects of alternating current on circuit elements.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having knowledge about operating systems and computer hardware.
2
2
To recognize electrical-electronic measuring instruments, their working principles and to make measurements using these instruments.
2
3
To have knowledge about electronic circuit elements, digital and analog systems and the operation of these systems.
4
4
To have knowledge about oscillators and oscillator circuits.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental knowledge in a cause and effect relationship to possible problems encountered.
2
2
To be able to produce solutions using basic knowledge about the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.
2
3
To be able to have sufficient knowledge of the English language to conduct research using keywords for electronic systems and components, and to be able to decide on material selection by understanding catalog data.
1
4
Designing algorithms and flow diagrams.
3
5
To detect and analyze an existing system, system component or process and, when necessary, to design basic devices to meet the desired needs.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation.
2
2
Identifying the necessary measuring devices and methods in electronic circuits and systems and using them to identify errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques, and to be able to eliminate them when the necessary equipment is provided.
5
3
To measure basic electrical quantities.
4
4
To be able to use transistor as switching and amplifier element.
0
5
Drawing and simulating computer-aided electrical and electronic circuit diagrams.
1
6
Writing programs for microcontroller.
0
7
Writing the program for programmable logic controllers.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge about occupational safety and its applications and to be able to implement them.
1
2
To be able to make decisions in independent work, to take initiative and adapt in teamwork with people within and outside the profession.
2
3
Demonstrate that you can learn independently and apply what you have learned in the field of electronic technology.
3
4
To identify, define and solve problems related to unforeseen situations in studies related to the field of electronic technology and to select and apply simulation and modeling techniques along with appropriate practical methods.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to access information, research resources for this purpose and use various information sources.
2
2
Knowing a foreign language at a level that allows you to communicate with colleagues and customers and being able to effectively follow the developments in your field
1
3
To have the ability to measure, analyze, interpret experimental data and reach a valid scientific conclusion from the data.
3
4
To demonstrate that one has gained the ability to identify problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of electronic technology.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values, social security rights, occupational health and safety on issues related to the field.
3
2
To be able to use current computer requirements such as words, operations, spreadsheets, presentations, e-mail and internet browsing at a good level in the professional field.
5
3
To be able to apply the basic knowledge acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to write a technical report on the professional subject he/she is working on, to present the requested work based on a written explanation, and to conduct needs analysis.
3
2
To have the awareness of observing social, scientific and moral values in matters related to the profession.
4
3
To have knowledge and skills in a field built on the competencies gained in general or vocational education and to demonstrate understanding of the basic concepts in that field.
5
4
To be able to produce services and products in electronics technician work areas, taking into account scientific values and professional ethics.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0