Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKT205 |
MİKRODENETLEYİCİLER |
3 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. EZGİ KESTEK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrenci, bir problemin çözümüne yönelik olarak bir mikrodenetleyici seçebilecek, bu mikrodenetleyici için çözümü oluşturan algoritmayı kuracak ve akış diyagramını çizebilecektir. Oluşturan algoritmayı mikrodenetleyici komutları ile gerçekleştirip derleyebilecek, hataları giderdikten sonra derlenmiş programı mikrodenetleyiciye yükleyebilecektir. |
Contents of the Course Unit: |
PIC mikrodenetleyicisinin özellikleri. Adresleme ve komut kümesi, zamanlayıcılar, sayıcılar kullanımı. LCD, seriport, yedi segment display kullanımı. ADC, Timer kesmesi ve DAC komutları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İşe uygun mikrodenetleyiciyi seçebilmek. |
Mikrodenetleyiciye program yüklemek |
Problemin çözümü için algoritma ve akış diyagramı oluşturmak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Bilgisayarda İkili Mantık |
Anlatım |
2 |
Kitap |
Mikroişlemci ve Mikrodenetleyicinin Tanımı |
Anlatım |
3 |
Kitap |
Mikrodenetleyici ve Mikroişlemci Örnekleri |
Anlatım |
4 |
Kitap |
Mikrodenetleyici Çeşitleri ve Pıc'e Giriş |
Anlatım |
5 |
Kitap |
Arduino'ya Giriş |
Anlatım |
6 |
Kitap |
Arduino ile Kullanılabilen Elektronik Ekipmanların Tanıtılması |
Anlatım |
7 |
Kitap |
Arduino'da Yazılım |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap |
Arduino'da Örnek Uygulamaların İncelenmesi |
Anlatım |
10 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
11 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
12 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
13 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
14 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
15 |
Kitap |
Arduino ile Proje Tasarımı |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Coşkun Taşdemir, Arduino, Dikeyeksen, |
https://www.robotistan.com/Data/EditorFiles/Ürünler%20Açıklama/Arduino_Set_Kitap_Örnek_Bölüm/arduino_yeni_kitapçık-hazır3-conv.pdf |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
11 |
11 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
TOPLAM |
20 |
0 |
81 |
|
Total Workload of the Course Unit |
81 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|