Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKT254 |
STATİK VE MUKAVEMET |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. YASEMEN KARAMAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere dinamik sistem davranışlarının modellenmesi ve yorumlanmasına ilişkin temel kavramları öğretmek ve bilgisayar ortamında benzetimlerini gerçekleyebilme yeteneği kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Sistem Dinamiği ve Modellemeye İlişkin Temel Kavramlar, Kompleks Sayılar ve Laplace Transformasyonu, Transfer Fonksiyonları ve Blok Diyagramlar, Mekanik Sistemler, Elektrik ve Elektromekanik Sİstemler, Akışkan Sistemler, Manyetik Sistemler, Doğrusal Olmayan Sistemlerin Doğrusallaştırılması, Sistemlerin Geçici ve Sürekli Hal Cevabı, Frekans Cevabı, Matlab/Simulink Ortamında Benzetim Çalışmaları konularını kapsar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler sistem dinamiği ve modellemeye ilişkin temel kavramları öğrenirler. |
Öğrenciler dinamik sistemlere ait frekans ve zaman domeni modelleme tekniklerini öğrenirler |
Öğrenciler temel programlama becerileri dahil olmak üzere dinamik sistemlerin benzetimini gerçekleştirebilirler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Sistem Dinamiği ve Modellemeye Giriş |
Anlatım |
2 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Sistem Dinamiği ve Modellemeye Giriş |
Anlatım |
3 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kompleks Sayılar |
Anlatım |
4 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kompleks Sayılar |
Anlatım |
5 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kompleks Sayılar |
Anlatım |
6 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonları |
Anlatım |
7 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonları |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonları |
Anlatım |
10 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Elektrik ve Elektromekanik Sistemler |
Anlatım |
11 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Mekanik Sistemler |
Anlatım |
12 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Elektrik ve Mekanik Sistemlerin Benzeşimi |
Anlatım |
13 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Dinamik Sistemlerin Geçici ve Sürekli Hal Cevabı |
Anlatım |
14 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Dinamik Sistemlerin Geçici ve Sürekli Hal Cevabı |
Anlatım |
15 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Dinamik Sistemlerin Geçici ve Sürekli Hal Cevabı |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Statik-Mukavemet (Skaler Mekanik), Mehmet H. OMURTAG, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2015 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
8 |
16 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|