TR EN

COMPUTER AIDED MOLD PREPARATION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTP221 COMPUTER AIDED MOLD PREPARATION I 3 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ESRA OBUT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programında, ikon, komutları kullanarak giysi kalıpları hazırlamak.
Contents of the Course Unit: Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programının temel ikon ve komutlarını kullanarak, tasarımı yapılan ürünlerin kalıp hazırlama, seri ve pastal planları hazırlanmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programının temel ikon ve komutlarını kullanır.
Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programında temel giysi kalıpları oluşturur.
Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programında model uygulamalı giysi kalıpları oluşturur.
Bilgisayar destekli kalıp hazırlama programında serileme ve pastal planı hazırlama işlemlerini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Bilgisayar Destekli Kalıp Hazırlama programının (GEMINI CAD) ikon ve komutlarının tanıtılması, dönem boyunca yapılacak uygulamalar hakkında bilgi verilmesi. Teorik - Uygulama
2 Model araştırması GEMINI CAD programında kloş etek, temel etek çizimlerinin yapılması Uygulama
3 Model araştırması GEMINI CAD programında korsaj, büzgü, pile uygulamalarının yapılması Uygulama
4 Model araştırması GEMINI CAD programında model uygulamalı etek çizimlerinin yapılması Uygulama
5 Model araştırması GEMINI CAD programında model uygulamalı etek çizimlerinin yapılması Uygulama
6 Model araştırması, final uygulama projesi için model hazırlama GEMINI CAD programında model uygulamalı etek çizimlerinin yapılması Uygulama
7 Model araştırması, final uygulama projesi için model hazırlama GEMINI CAD programında model uygulamalı etek çizimlerinin yapılması Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Model araştırması, final uygulama projesi için model hazırlama GEMINI CAD programında temel pantolon çizimlerinin yapılması Uygulama
10 Model araştırması, final uygulama projesi için model onaylatma GEMINI CAD programında model uygulamalı pantolon çizimlerinin yapılması Uygulama
11 final uygulama projesi için onaylanan modellerin ölçülendirilmesi GEMINI CAD programında model uygulamalı pantolon çizimlerinin yapılması Uygulama
12 final uygulama projesi için onaylanan modellerin ölçülendirilmesi GEMINI CAD programında model uygulamalı pantolon çizimlerinin yapılması Uygulama
13 final uygulama projesi için onaylanan modellerin ölçülendirilmesi GEMINI CAD programında serileme ve pastal hazırlama Uygulama
14 - GEMINI CAD programında final uygulama projesi hazırlama Uygulama
15 - GEMINI CAD programında final uygulama projesi hazırlama Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

GEMINI CAD kullanım kılavuzu
Çardak, F., Pamuk, T., (2006),Değirmenci, E., İTKİB Kalıp Hazırlama "Kadın Dış Giyimi", İstanbul
Fischer, A., (2018), Giysi Teknikleri, Literatür Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
0
2
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
5
3
Makes techniqual presentations of visual designs
3
4
Uses technical knowledge for fashion design
3
5
Recognize the types and properties of textile fibers.
3
6
Knows textile materials and textile auxiliaries
4
7
Knows authorities of the fashion design
5
8
Follows the works of authorities in the field of fashion design
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
5
2
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
3
3
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
5
4
Designs and delivers visual collections and reviews.
5
5
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
5
6
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize textile raw materials.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepares orriginal collections according to the selected theme
4
2
Prepares the molds of the designs
5
3
Produces a product by sewing his/her designs
1
4
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
4
2
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
3
2
Life-long learning is conscious of the need.
4
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
5
4
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication.
4
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues will have sufficient awareness.
4
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Practical fashion design processes are designed
3
2
Fashion design performs processes according to the purpose
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 3 42
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0