TR EN

MOLD PREPARATION II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTP104 MOLD PREPARATION II 2 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ESRA OBUT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Beden ile ilgili ölçü alabilme, temel beden kalıbı hazırlayabilme becerisi kazandırmak. Model analizi yapabilmek ve Temel beden kalıbı üzerine model uygulama çalışmaları yapabilmeyi sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Vücut üzerinden ölçü alma ve ölçü hesaplamaları yapma, Temel beden kalıbı çizimi ve uygulamaları,Penssiz temel beden kalıbı çizimi, Penssiz temel beden ve kol şablon kalıbı çizimi, Pens kaydırmaları, Kapama payı ve Yaka çizimi, Kol ve manşet çizimleri, Pensli ve penssiz beden üzerine model uygulama çalışmalarının yapılmasını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hazır giyim sektöründe kalıp hazırlama yöntemlerini degerlendirir.
Temel beden kalıbı, kol, yaka, manşet ve pat çalışmaları yapar.
Temel beden kalıbı üzerine model uygular.
Canlı beden üzerinde kalıp denemeleri yapar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş, kalıp hazırlama yöntemleri ve açıklamaları, ölçü alma teknikleri ve ölçü hesaplama uygulamaları. Penssiz temel beden kalıbı çizimine başlangıç Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
2 - Penssiz temel beden ve kol kalıbı çizimi - şablonlama Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
3 - Pensli temel beden kalıbı çizimi Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
4 - Pensli temel beden kalıbı çizimi ve şablonlama Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
5 - Pensli temel beden kalıbı çizimi ve şablonlama Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
6 - Pens kaydırma işlemleri, kup çalışmaları, model uygulama Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
7 Temel beden kopyasının alınması Kup Çalışmaları, Kapama Teknikleri, Pat çizimleri Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Temel beden kopyasının alınması Yaka kalıpları oluşturma, Pensli temel kol kalıbına başlangıç Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
10 Temel beden kopyasının alınması Pensli temel kol kalıbı ve Şablonlama Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
11 Temel beden kopyasının alınması Kol model uygulama çalışmaları ve manşet çizimleri Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
12 Temel beden kopyasının alınması Kol model uygulama çalışmaları ve manşet çizimleri Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma
13 Temel beden kopyasının alınması Pensli ve penssiz beden üzerine model uygulama çalışmalarının yapılması Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Proje
14 Temel beden kopyasının alınması Pensli ve penssiz beden üzerine model uygulama çalışmalarının yapılması Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Proje
15 Temel beden kopyasının alınması Pensli ve penssiz beden üzerine model uygulama çalışmalarının yapılması Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Proje
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çardak, F., Pamuk,T., Değirmenci, E., (2006). İTKİB Kalıp Hazırlama- Kadın Dış Giyim. İstanbul.
Sezer, H.(1993). Temel Kalıp Teknikleri Ders Notları. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Giyim Endüstrisi ve Moda Tasarımı Eğitimi Bölümü. Ankara.
Cuhunman Lo, D.(2013). Modelist-Kalıp ÇIkarmanın Püf Noktaları. Kerasus. İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
3
2
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
4
3
Makes techniqual presentations of visual designs
5
4
Uses technical knowledge for fashion design
4
5
Recognize the types and properties of textile fibers.
5
6
Knows textile materials and textile auxiliaries
4
7
Knows authorities of the fashion design
4
8
Follows the works of authorities in the field of fashion design
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
5
2
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
3
3
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
4
4
Designs and delivers visual collections and reviews.
5
5
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
4
6
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize textile raw materials.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepares orriginal collections according to the selected theme
4
2
Prepares the molds of the designs
5
3
Produces a product by sewing his/her designs
4
4
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
0
2
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
0
2
Life-long learning is conscious of the need.
0
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
0
4
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication.
0
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues will have sufficient awareness.
0
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Practical fashion design processes are designed
5
2
Fashion design performs processes according to the purpose
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 4 4
Proje Hazırlama 1 4 4
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0