Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTP151 | TEMEL FOTOĞRAF | 1 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SİMGE YILMAZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile, fotoğrafın önemi ve kapsamının anlaşılması sağlanır. konu edildiği proje çalışmalarıyla öğrencinin algı ve bilinç düzeyenin artırılarak nitelikli görüntüler üretebilmesi amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf, Fotoğrafın Ortaya Çıkışı, Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi, Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı, Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram, Enstantane, ISO, Pozlamayı Etkileyen Yardımcı Ögeler, Objektifler ve Filtreler, Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı, Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler, Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler, Fotoğrafik Anlatım Biçimlerini kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Araştırma, inceleme ve gözlem yapabilme yeteneğini kazanır. |
Fotoğrafın teknik özellikleri ve kurallarını tanımlar. |
Değişik bakış açıları ile irdeleyerek yaratıcı düşünme biçimi geliştirir. |
Sorun çözebilme yeteneği kazanır ve bütünsel bir proje tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğrafın Ortaya Çıkışı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Türkiye’de Fotoğrafın Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Enstantane, ISO, ASA | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Objektifler ve Filtreler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğraf Kültürü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Fotoğrafik Anlatım Biçimleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar | Proje teslimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kanburoğlu, Ö. (2013). A'dan Z'ye Fotoğraf, 4. Baskı, İstanbul: Say Yayınları. |
Yurdalan, Ö. (2015). Belgesel Fotoğraf ve Fotoröportaj, Agora Yayıncılık. |
Coyne and Blanchard (1997). Communication Arts, Süreli Yayın. |
Coşgül, Y. vd. (2014). Fotoğraf ve Video Proje Geliştirme, Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 8 | 80 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |