TR EN

TEMEL FOTOĞRAF PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTP151 TEMEL FOTOĞRAF 1 4 2 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SİMGE YILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile, fotoğrafın önemi ve kapsamının anlaşılması sağlanır. konu edildiği proje çalışmalarıyla öğrencinin algı ve bilinç düzeyenin artırılarak nitelikli görüntüler üretebilmesi amaçlanır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf, Fotoğrafın Ortaya Çıkışı, Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi, Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı, Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram, Enstantane, ISO, Pozlamayı Etkileyen Yardımcı Ögeler, Objektifler ve Filtreler, Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı, Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler, Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler, Fotoğrafik Anlatım Biçimlerini kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Araştırma, inceleme ve gözlem yapabilme yeteneğini kazanır.
Fotoğrafın teknik özellikleri ve kurallarını tanımlar.
Değişik bakış açıları ile irdeleyerek yaratıcı düşünme biçimi geliştirir.
Sorun çözebilme yeteneği kazanır ve bütünsel bir proje tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğrafın Ortaya Çıkışı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Türkiye’de Fotoğrafın Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Enstantane, ISO, ASA Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Objektifler ve Filtreler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğraf Kültürü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Fotoğrafik Anlatım Biçimleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Ders Kitabının İlgili Bölümü, Slaytlar Proje teslimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kanburoğlu, Ö. (2013). A'dan Z'ye Fotoğraf, 4. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
Yurdalan, Ö. (2015). Belgesel Fotoğraf ve Fotoröportaj, Agora Yayıncılık.
Coyne and Blanchard (1997). Communication Arts, Süreli Yayın.
Coşgül, Y. vd. (2014). Fotoğraf ve Video Proje Geliştirme, Anadolu Üniversitesi Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 10 8 80
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0