Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RTP153 |
IŞIK TEKNİĞİ |
1 |
4 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MURAT ÇİL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Işık türlerinin detaylı tanımı, çeşitli alanlarda çekim amacıyla ışık tekniklerinin kavranması, doğal ve yapay ışık türlerinin anlaşılması,ışık kullanım tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sinema ve tiyatro için ışık, Görüntü oluşumunda ışığın rolü, Sinema için ışık,Televizyon kullanımı için ışık düzenlemesi, Doğal ışık - Yapay ışık, Işığın temel özellikleri, Işık renk sıcaklığı, Işık fonksiyonları, Atölye calışması, Fotoğraf için ışık, Işık ve renk kontrolü nasıl yapılır, Filtre ve aksesuarları kullanabilme bilgisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Işığı ve renk sıcaklığını tanımlama bilgisi. |
Işığın özelliklerini ve türlerini ifade edebilme. |
Sinema ve fotoğrafta ışık tekniklerini açıklayabilme. |
Işığın yönünü kullanarak çekim planı hazırlayabilme. |
Aydınlatma tekniklerini uygulama becerisi. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işığın temel özellikleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
2 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık renk sıcaklığı |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
3 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Görüntü oluşumunda ışığın rolü |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
4 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık fonksiyonları |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
5 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Doğal ışık - Yapay ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
6 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Temel ışıklandırma teknikleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
7 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Sinema için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Televizyon kullanımı için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
10 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Fotoğraf için ışık |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
11 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Işık ve renk kontrolü |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
12 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Filtre ve aksesuarlar |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
13 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Uygulama çalışmaları değerlendirmeleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
14 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Uygulama çalışmaları değerlendirmeleri |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
15 |
Uygulama çalışmasına hazırlık |
Genel ders tekrarı |
Sunum, Anlatım, Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Taylaner S. Sinema ve televizyon için aydınlatma tekniği 2007 İSTANBUL |
Ünal Y. Drama Sanatı ve Sinema 2008 İSTANBUL |
Sayın Z. Tersten Perspektif 2001 İSTANBUL |
Milerson, G. Sinema ve Televizyon için Aydınlatma Tekniği 2007 İSTANBUL. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Total Workload of the Course Unit |
0 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
0 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
0,0 |
|