TR EN

RADYO VE TELEVİZYONA GİRİŞ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTP157 RADYO VE TELEVİZYONA GİRİŞ 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile, televizyonda ve radyoda yapım- yönetim sürecinin tüm basamaklarının ve kavramlarının (kurgu, ışık, ses, renk vb.) temel düzeyde öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; Radyonun işlevleri ve Radyoda Program türleri, Radyo yayın sistemleri, Program Yapım Aşamaları, Program Öneri Formu Hazırlama, radyo çalışanlarının görev tanımları, Radyoda Çalışan Kişiler ve Görev Tanımları, Dinleyici Araştırmaları, Televizyon programlarında hazırlık süreci, Televizyonda çalışan kişiler ve görev tanımları, Kamera Türleri ve Açılar, Filtreler, Çekim Ölçekleri, Işık ve Aydınlatma, Mekan Türleri, Makyaj, Dekor ve Kostüm, Tv'de Ses: Ses ve Müzik Çeşitleri, Mikrofon Türleri, Kurgu ve Kurguda Geçişler, Görüntü Kompozisyonu konuları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Radyo ve TV program yapımcılığına dair temel kavramları bilir ve tanımlar.
Yapım- Yönetim süreci ile ilgili basamakları açıklar.
Teknik ekipman türlerini sınıflandırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak Tarama Radyonun işlevleri ve Radyoda Program türleri Anlatım
2 Kaynak Tarama Radyo yayın sistemleri Anlatım
3 Kaynak Tarama Program Yapım Aşamaları Anlatım
4 Kaynak Tarama Program Öneri Formu Hazırlama Anlatım
5 Kaynak Tarama Radyoda Çalışan Kişiler ve Görev Tanımları, Dinleyici Araştırmaları Anlatım
6 Kaynak Tarama Televizyon programlarında hazırlık süreci Anlatım
7 Kaynak Tarama Televizyonda çalışan kişiler ve görev tanımları Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak Tarama Kamera Türleri ve Açılar, Filtreler, Çekim Ölçekleri Anlatım
10 Kaynak Tarama Işık ve Aydınlatma Anlatım
11 Kaynak Tarama Mekan Türleri Anlatım
12 Kaynak Tarama Makyaj, Dekor ve Kostüm Anlatım
13 Kaynak Tarama Tv'de Ses: Ses ve Müzik Çeşitleri, Mikrofon Türleri Anlatım
14 Kaynak Tarama Kurgu ve Kurguda Geçişler Anlatım
15 Kaynak Tarama Görüntü Kompozisyonu Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aziz, A. (2007). Radyo Yayıncılığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Hart, C. (2007). Televizyon Program Yapımcılığı. İstanbul: Es Yayınları
Özalp, L. (2008). Bir Film Yapmak. İstanbul: Hil Yayın

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 13 2 26
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0