Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTP154 | ÇEKİM TEKNİKLERİ | 2 | 4 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fotoğraf ve hareketli görüntüde çekim ekipmanlarını kullanabilme becerisini öğrenciye kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Video çekim teknikleri, kamera kullanımı, kamera aparatlarının takılması ve kamerayla birlikte kullanımı, stüdyo çekimleri ve fotoğraf uygulamalarına ilişkin becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çekim ekipmanlarının kullanımıyla ilgili yetkinliği gösterebilme becerisi. |
Sinematografi bilgisi. |
Televizyon Program Hazırlığı yeterliliği. |
Çekim teknikleri konusunda edindiği bilgiyi uygulamaya dökebilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Ders İçeriği Hakkında Genel Bilgilendirme, Dönem Planlamasının Yapılması, | Uygulama |
2 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Kısa Film Yapımında Öykü Ortaya Çıkarma, Sinopsis ve Tretman Hazırlanışı | Uygulama |
3 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Final Uygulama Projesi İçin Grupların Belirlenmesi, Ekip Çalışması İş Bölümlerinin Tespiti | Uygulama |
4 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Mizansen, Oyunculuk, Dekor, Aydınlatma | Uygulama |
5 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Yavaşlatılmış Hareket, Hızlandırılmış Hareket, Çekimde Zaman Duygusunun Yaratılması, Hareketin Dondurulması, Dikkatin Yönlendirilmesi | Uygulama |
6 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Composite, Component, S-Video, Örnekleme Oranı, Örnekleme Hızı ve Renk Derinliği | Uygulama |
7 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Pozlama Değişkenleri, Pozlama Süresi Kontrolü, Diyafram Kontrolü, Videoda Pozlama Kontrolü, Fazla Pozlama, Az Pozlama | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Fotoğrafta Kompozisyon Öğelerinin Anlatılması. Perspektifin anlatımı. | Uygulama |
10 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Chiaroscuro Aydınlatma- Cameo Aydınlatma ve Rembrandt Aydınlatma, Silüet Aydınlatma Notan Aydınlatma Işık Kullanımının Psikolojik Etkileri | Uygulama |
11 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Sinemada Aydınlatma Şekilleri ve Işık Kullanımı, 3 Nokta Aydınlatma, 4 Nokta Aydınlatma, Işık Kullanımının Örnekle Gösterilmesi | Uygulama |
12 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Sinemasal Gerçekçilik, Ağır Çekim, Hızlı Çekim, Görselliğin Kurulumu, Odak Bölme, Geriden Gösterim, Chroma Keying, Renk Kaydırma, Zaman Dilimi | Uygulama |
13 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Karışık Format Kullanma, Ses Tasarımı, Seslendirmenin Etkisi, CGI Sinema, Sinemada Yeni Anlatı Biçimleri | Uygulama |
14 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Şehir Planlarının ve Mimari Objelerin Sinematografik Kullanımı | Uygulama |
15 | Ekipman hazırlama ve mekan yeri tespiti. | Projeler Üzerine Genel Değerlendirme, Konuların Tekrarı | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Taylaner s. Uygulamalı sinematografi 2010 İSTANBUL |
Kamburoğlu Ö. A dan Z ye Fotoğraf 2007 İSTANBUL |
Kocapınar. S. Fotoğraf sanatı 1976 İSTANBUL |
İlker Canikligil, Dijital Video ile Sinema, Alfa Yayınları, 2017. |
Tom Schroeppel. Kemiksiz Kamera Dersleri, Gala Film ve Sanat Ürünleri, 2013. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 6 | 3 | 18 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 105 |
Total Workload of the Course Unit | 105 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |