Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BGT155 |
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. TUĞÇE YÜKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MEHMET ATICI |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Algoritma ve Programlamaya Giriş dersinin amacı, öğrencilere algoritmik düşünme becerileri kazandırmak ve temel programlama dillerinde kodlama yapabilme yeteneklerini geliştirmektir. Bu ders, öğrencilerin bir problemi sistematik bir şekilde analiz ederek, doğru algoritmalar geliştirmelerini ve bu algoritmaları seçilen bir programlama dilinde uygulamalı olarak kodlayabilmelerini hedefler. |
Contents of the Course Unit: |
Öğrenciler, temel veri yapıları, döngüler, koşul ifadeleri, fonksiyonlar gibi programlama yapılarını öğrenerek, gerçek dünyadaki çeşitli problemleri çözme konusunda yaratıcı ve etkili çözümler üretmeyi öğreneceklerdir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler, bir problemi algoritmalar kullanarak sistematik bir şekilde analiz edip çözüm önerileri geliştirir ve bu çözümleri programlama dilinde uygulamaya döker. |
Öğrenciler, temel programlama yapılarını (değişkenler, veri tipleri, döngüler, koşul ifadeleri, fonksiyonlar) kullanarak, işlevsel ve hatasız programlar yazma becerisi kazanır. |
Öğrenciler, programlama sürecinde karşılaşılan hataları tanımlama ve giderme becerisi kazanarak, geliştirilen algoritmaların doğru çalıştığını test etme ve iyileştirme yöntemlerini öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş ve Temel Kavramlar |
Anlatım |
2 |
Araştırma |
Algoritma ve Programlamanın Temelleri |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 |
Araştırma |
Akış Diyagramları |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 |
Araştırma |
C++ Programlama Dilinin Yapısı. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 |
Araştırma |
Aritmetik, Mantıksal ve Karşılaştırma Operatörleri |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 |
Araştırma |
Karar Yapıları |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 |
Araştırma |
Döngüler |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma |
Tek ve Çok Boyutlu Diziler |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 |
Araştırma |
String İşlemleri |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 |
Araştırma |
Fonksiyon Kavramı ve Kullanımı |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 |
Araştırma |
Dosya İşlemleri |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 |
Araştırma |
Liste, Yığın (Stack) ve Kuyruk (Queue) Yapıları |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 |
Araştırma |
Hata Türleri ve Çözüm Yöntemleri |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 |
Araştırma |
Sıralama ve Arama Algoritmaları |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Sebetci, Ö. (2019). Nesne temelli programlamaya giriş ve algoritmalar. Hiperlink eğit. ilet. yay. san. tic. ve ltd. sti.. |
YILMAZ, Ö. Ü. A. (2021). R PROGRAMLAMAYA GİRİŞ. KODLAB YAYIN DAĞITIM YAZILIM LTD. ŞTİ.. |
Mastar, M., & Eriş, S. (2024). C++ eğitim kitabı Kodlab. KODLAB YAYIN DAĞITIM YAZILIM LTD. ŞTİ.. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows the necessary terms and information in the computer field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains knowledge of the concept of information security.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to learn the necessary concepts in the computer field.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, define, formulate and solve complex Information Security problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design a complex computer-based system, process, security to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for examining Information Security problems
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ability to work effectively within the discipline of Information Security and in multi-disciplinary teams; individual study skills
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Professional and ethical responsibility awareness
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Knowledge of project management and business practices such as risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and sustainable development
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for Information Security applications
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, foreign language knowledge
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information about the effects of Information Security practices on health, environment and security in universal and social dimensions and the problems of the age; Awareness of the legal consequences of Information Security solutions
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
2 |
2 |
Proje Hazırlama |
1 |
4 |
4 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
67 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|