Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MBH204 | COMMERCIAL LAW | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu çerçevesinde ticari iş, ticari işletme, tacirin yükümlülükleri, haksız rekabet halleri ve aldatıcı reklamlar temel olarak anlatılarak öğrencinin tacirler arasındaki ilişkiyi kavraması, gündelik hayatta yaygın olan "ticari işletme-esnaf-şirket" arasındaki hukuksal farkı kavraması, ticaret hukukuna dair karşısına çıkan bir olayda temel çözümler getirmesi, bunun yanında serbest piyasa koşullarında ticari faaliyetlerini sürdüren işletme veya ortaklıklar arasındaki rekabetlerin hukuki açıdan değerlendirilebilmesi amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Ticaret hukuku ile ilgili kavramsal analiz, İşletme Kavramı, çeşitleri, Bir işletme çeşidi olarak "Ticari işletme" , Tanımı ve Unsurları, Ticari işletmenin devri ve Ticari İşletmenin Rehni, Ticari İş kavramı, tabi olduğu hükümler ve Ticari hükümlerin uygulanma sırası, Cari hesap sözleşmesi, işleyişi, hükümleri, sona ermesi, Ticari davalar --Mutlak ticari dava --Nispi Ticari davalar, Tacir sıfatı, Tacir olmanın Getirdiği Yükümlülükler, Ticari defterler ve tacirin defter tutma yükümlülüğünün kapsamı, Bağımlı Tacir Yardımcıları, Bağımsız Tacir Yardımcıları, Ticaret unvanı marka türleri, Haksız rekabet Halleri ve bu sebeple açılabilecek hukuk davaları, Kambiyo senetleri ve devir hallerini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ticaret hukukunun temel kavramlarını tanımlar. |
Tacir. esnaf arasındaki farkları gösterir. |
Ticari iş, haksız rekabet, marka türlerini açıklar. |
Kambiyo senetlerinin temel niteliklerini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak taraması | Ticaret Hukuku İle İlgili Kavramsal Analiz, İşletme Kavramı, çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
2 | Kaynak taraması | Ticari İşletme Tanımı ve Unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
3 | Kaynak taraması | Ticari İşletmenin Devri, Ticari İşletmenin Rehni | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
4 | Kaynak taraması | Ticari İş Kavramı, Tabi Olduğu Hükümler ve Ticari Hükümlerin Uygulanma Sırası | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
5 | Kaynak taraması | Cari Hesap Sözleşmesi, İşleyişi, Hükümleri, Sona Ermesi | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
6 | Kaynak taraması | Ticari Davalar -- Mutlak Ticari Dava, Nispi Ticari Davalar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
7 | Kaynak taraması | Tacir Sıfatı | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması | Tacir Olmanın Getirdiği Yükümlülükler | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
10 | Kaynak taraması | Ticari Defterler ve Tacirin Defter Tutma Yükümlülüğünün Kapsamı | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
11 | Kaynak taraması | Bağımlı Tacir Yardımcıları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
12 | Kaynak taraması | Bağımsız Tacir Yardımcıları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
13 | Kaynak taraması | Ticaret Ünvanı ve Marka Türleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
14 | Kaynak taraması | Haksız Rekabet Halleri ve Açılacak Davalar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Kaynak taraması | Kambiyo Senetleri ve Devir Şekilleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Pulaşlı, H.(2018). Kıymetli Evrak Hukuku. Seçkin Yayıncılık Bahtiyar, M.(2018). Ticari İşletme Hukuku- Kıymetli Evrak Hukuku. Beta Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
||||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
||||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
||||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
||||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
||||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
||||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
||||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
||||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
||||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
||||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |