Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DTP155 | SERBEST BÖLGELER VE LOJİSTİK ÜSLER | 1 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile serbest bölgelerin iştirak alanları ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, serbest bölge tanımı, dünyadaki serbest bölge uygulama örnekleri, serbest bölgelerin Türkiye’deki gelişimi ve özellikleri, ülke ekonomisine faydaları ve sakıncaları, girişimcilere faydaları, serbest bölge işletmeciliği, örnek serbest bölge uygulaması ziyareti, serbest bölge çeşitleri, serbest bölgelerde dış ticaret uygulamaları, serbest bölgelerde çalışma esası, serbest bölgelerde personel yönetimi, Avrupa Birliği serbest bölgeleri, Avrupa Birliği Serbest Bölgeleri ile Türkiye'deki serbest bölgelerin karşılaştırılması konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Serbest Bölge uygulamalarını açıklar. (explain) (2) |
Serbest Bölgeleri, çeşitlerine göre analiz eder. (analyze) (4) |
Serbest bölgede bulunan kurumları ve bu kurumların misyonunu bilir. (2) |
Serbest bölgelerin işleyişinin mevzuata uygun olup olmadığını tanımlar. (describe) (2) |
Serbest bölgede yapılacak işlemler için ilgili mevzuatı kullanır. (use) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölge Tanımı | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölge İşlevleri | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölgelerin Türkiye’deki Gelişimi ve Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölge Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölge İşletmeciliği | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Kitap Okuma, Araştırma | Ülke Ekonomisine Faydaları ve Sakıncaları, Girişimcilere Faydaları | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölge Çeşitleri | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölgelerde Dış Ticaret Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölgelerde Çalışma Esası | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Kitap Okuma, Araştırma | Serbest Bölgelerin Yönetmelikleri | Anlatım, Soru Cevap |
12 | Kitap Okuma, Araştırma | Dünya Üzerindeki Serbest Bölgeler | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Kitap Okuma, Araştırma | Dünya Üzerindeki Serbest Bölgeler | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Kitap Okuma, Araştırma | Avrupa Birliği Serbest Bölgeleri İle Türkiye'deki Serbest Bölgelerin Karşılaştırılması | Anlatım, Soru Cevap |
15 | Kitap Okuma, Araştırma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dölek, A.(2013). serbest bölgeler. 1.Baskı, İstanbul:Umut Kitap. |
Özdoğan, B.(2006). serbest bölgeler. 1.Baskı, İstanbul: Sayısal Kitapevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
4 | |||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
3 | |||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
2 | |||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
2 | |||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
2 | |||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
2 | |||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
2 | |||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
3 | |||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
2 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 9 | 3 | 27 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 201 |
Total Workload of the Course Unit | 201 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |