Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DTP152 | DIŞ TİCARET İŞLEMLERİ | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dış ticaret işlemlerinde uluslar arası ortak hükümler (ICC Kuralları) çerçevesinde ithalatçı yada ihracatçı olarak uyulması gereken teorik bilgiler ve örneklerle deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriği, Dış Ticaret Tarihçesi, Tanımı, Amacı ve Politikaları,Dış Ticaretin , Amacı ve Politikaları, Dış Ticaret Politikasının Amaçları, Türkiye'nin Dış Ticaret Politikası ve Araçları, Uluslararası Pazarlara Giriş Yöntemleri, İthalat İşlemleri, İhracat İşlemleri, Dış Ticarete Teslim Şekilleri ve Dış Ticarette Ödeme Şekilleri, Dış Ticareti Teşvik Eden Kuruluşlar, Dış Ticarette Vergi İşlemleri ve Dış Ticaretin Başlıca Finansman Yöntemleri, Karşı Ticaret ( Takas,Özlel takas, Bağlı muamele, kliring, dengeleme ve geri alım), Dış ticarette kullanılan Belgeler Ticari Belgeler ve Resmi belgeler konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dış ticaretin tanımını ve temel kavramlarını açıklar. (explain) (2) |
Teslim ve ödeme şekillerini ayrıntılı olarak tanımlar. (describe) (2) |
İthalat ve ihracat işlemlerinin ilgili mevzuat çerçevesinde nasıl gerçekleştiğini açıklar. (explain) (2) |
Dış ticarette kullanılan belgeleri kullanım amaçlarına uygun olarak örneklerle gösterir. (illustrate) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticaret Tanımı, Tarihçesi | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticaretin , Amacı ve Politikaları | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticaret Politikasının Amaçları | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Türkiye'nin Dış Ticaret Politikası ve Araçları | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Uluslararası Pazarlara Giriş Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | İthalat İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | İhracat İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticarete Teslim Şekilleri ve Dış Ticarette Ödeme Şekilleri | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticareti Teşvik Eden Kuruluşlar | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış Ticarette Vergi İşlemleri ve Dış Ticaretin Başlıca Finansman Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap |
12 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Karşı Ticaret ( Takas,Özlel takas, Bağlı muamele, kliring, dengeleme ve geri alım | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış ticarette kullanılan Belgeler Ticari Belgeler | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Dış ticarette kullanılan resmi belgeler | Anlatım, Soru Cevap |
15 | Kitap Okuma, İnternet Araştırması | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kaya, F. (2012). Dış Ticaret İşlemleri. İstanbul: Beta Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
5 | |||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
5 | |||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
4 | |||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
4 | |||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
3 | |||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
4 | |||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
5 | |||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
4 | |||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
4 | |||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
4 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 3 | 30 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |