Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IGP154 | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Acil Durum ve Afet yönetimi ve planlama hakkında temel bilgiler verme, afet yönetimi ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında genel bir çerçeve sunmak, Türkiye'de yaşanan afet olayları hakkında bilgi vermek, Türkiye'deki afet yönetimini değerlendirmelerini sağlama, afet yönetimi ile ilgili kuruluşları tanıtmak |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında; tarihsel gelişim, temel kavramlar, tehlike değerlendirmesi, risk değerlendirme, risk azaltma, olay komuta sistemi, olay yeri yönetimi, hazırlık ve planlama, müdahale, iyileştirme, yeniden yapılanma, halk eğitimi, tatbikat ve alıştırmalar ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Afet ve acil durumlar için risk kavramlarını açıklar. |
Afet ve acil durumların eğitiminin nasıl gerçekleşeceğini analiz eder. |
Afet ve acil durum yönetiminin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiğini analiz eder. |
Afet ve acil durum yönetiminde dikkat edilmesi gereken etik değerler hakkında bilgi sahibi olur. |
Afet ve acil durum yönetiminin nasıl gerçekleşeceğine ilişkin projeler hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş | Ders Planının Tanımı, Amacı, İçeriği ve Temel Kavramlar | Ders anlatımı, slayt sunumu |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Tarihsel Gelişim ve Afet ve Acil Durum Yaratan Olaylar | Ders anlatımı, slayt sunumu |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Afet Yönetim Sistemi Evreleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum (Kriz) ve Risk Yönetimi Kavramları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Risk Analizi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Hazırlık ve Planlama Çalışmaları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Müdahale Çalışmaları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum İyileştirme Çalışmaları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Sonrası Yeniden Yapılanma | Ders anlatımı, slayt sunumu |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durumlar Eğitim Faaliyetleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Tatbikat ve Diğer Faaliyetler | Ders anlatımı, slayt sunumu |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durum Olay Komuta Sistemi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Acil Durumlarla İlgili Mevzuatların İncelenmesi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İstanbul Sanayi Odası, (2008). Sanayide Afet ve Acil Durum Yönetimi Rehberi. Şahin Ş., (2021). Afet ve Acil Durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği (2021). Nobel Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
|
4 | |||||
2 |
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have general and numeracy skills
|
5 | |||||
2 |
Related to field of science
|
2 | |||||
3 |
Can detect details
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Watchful, can operate under strong stress
|
3 | |||||
2 |
Can decide quickly and accurately
|
4 | |||||
3 |
can work regularly and organized
|
5 | |||||
4 |
Circumspect
|
5 | |||||
5 |
followor of instructions
|
5 | |||||
6 |
Responsible
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct a study in the field of advanced independent
|
4 | |||||
2 |
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
|
4 | |||||
3 |
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
|
4 | |||||
2 |
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
|
4 | |||||
2 |
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
|
4 | |||||
3 |
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 8 | 3 | 24 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |