TR EN

TEHLİKELİ MADDELER VE KİMYASALLAR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IGP253 TEHLİKELİ MADDELER VE KİMYASALLAR 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. HATİCE RUMEYSA DELİCE
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Kimyasal risk etmenlerini, kimyasallar ile ilgili tehlikeler ve bu tehlikelerden korunma yollarının öğretilmesi
Contents of the Course Unit: Kimyasal maddelerin tanımı, kimyasal maddelerin sınıflandırılması, kimyasal maddelerin kullanım şekilleri ve korunma yolları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma Tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
2 Literatür Okuma Tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması- GHS Sembolleri Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
3 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Tozlar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
4 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Gazlar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
5 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Sıvılar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
6 Literatür Okuma Patlamadan korunma dokümanı (Tozlar, Gazlar, Sıvılar) Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
7 Literatür Okuma Dönem içi tekrar ve soru çözümü Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Exproof sistemler - ATEX Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
10 Literatür Okuma Malzeme güvenlik bilgi formu - MSDS Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
11 Literatür Okuma Kimyasallarla ilgili yönetmelikler Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
12 Literatür Okuma Kimyasalların taşıma ve depolanması & Kimyasalların türüne göre bulundurulacak koruyucular Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
13 Literatür Okuma Öğrenci ödev incelemesi ve sunumlarının yapılması Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
14 Literatür Okuma Öğrenci ödev incelemesi ve sunumlarının yapılması & Genel tekrar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
15 Literatür Okuma Dönem içi tekrar ve soru çözümü Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ADR (Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması)
Tuğsavul, C. (2011). Kimyasal Risk Etmenleri. Ankara: Akademik Kitaplar
Occupational Safety and Health Administration, Chemical Hazards and Toxic Substances. Erişim adresi: https://www.osha.gov/chemical-hazards/standards
The OHS Body of Knowledge, Chapter 17.1 : Managing Hazardous Chemicals. Erişim adresi: https://www.ohsbok.org.au/chapter-17-chemical-hazards/
https://www.mevzuat.gov.tr/
EN 60079-10-1, EN 60079-10-2 ve CEI 31-35 standartları ve ATEX 137 [99/92/AT] – Çalışanların Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Korunması Hakkında Yönetmelik
29204 Sayılı Zararlı Maddeler ve Karışımlara İlişkin Güvenlik Bilgi Formları Hakkında Yönetmelik
28848 Sayılı Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik (SEA Yönetmeliği) & 10.12.2020 31330 Mükerrer Sayılı Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (SEA Yönetmeliği)
Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmelik (KKDİK- No: 30105)
EC No 1907/2006 sayılı Avrupa Birliği REACH Yönetmeliği
Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
4
2
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have general and numeracy skills
5
2
Related to field of science
4
3
Can detect details
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Watchful, can operate under strong stress
5
2
Can decide quickly and accurately
5
3
can work regularly and organized
4
4
Circumspect
4
5
followor of instructions
4
6
Responsible
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct a study in the field of advanced independent
5
2
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
4
3
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
5
2
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
5
2
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
4
3
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 6 2 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 3 3
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0