TR EN

TEHLİKELİ MADDELER VE KİMYASALLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IGP253 TEHLİKELİ MADDELER VE KİMYASALLAR 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HATİCE RUMEYSA DELİCE
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Kimyasal risk etmenlerini, kimyasallar ile ilgili tehlikeler ve bu tehlikelerden korunma yollarının öğretilmesi
İçerik: Kimyasal maddelerin tanımı, kimyasal maddelerin sınıflandırılması, kimyasal maddelerin kullanım şekilleri ve korunma yolları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma Tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
2 Literatür Okuma Tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması- GHS Sembolleri Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
3 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Tozlar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
4 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Gazlar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
5 Literatür Okuma Kimyasal risk etmeleri - Sıvılar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
6 Literatür Okuma Patlamadan korunma dokümanı (Tozlar, Gazlar, Sıvılar) Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
7 Literatür Okuma Dönem içi tekrar ve soru çözümü Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Exproof sistemler - ATEX Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
10 Literatür Okuma Malzeme güvenlik bilgi formu - MSDS Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
11 Literatür Okuma Kimyasallarla ilgili yönetmelikler Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
12 Literatür Okuma Kimyasalların taşıma ve depolanması & Kimyasalların türüne göre bulundurulacak koruyucular Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
13 Literatür Okuma Öğrenci ödev incelemesi ve sunumlarının yapılması Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
14 Literatür Okuma Öğrenci ödev incelemesi ve sunumlarının yapılması & Genel tekrar Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
15 Literatür Okuma Dönem içi tekrar ve soru çözümü Projeksiyon Sunumu - Tartışma - Soru&Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ADR (Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması)
Tuğsavul, C. (2011). Kimyasal Risk Etmenleri. Ankara: Akademik Kitaplar
Occupational Safety and Health Administration, Chemical Hazards and Toxic Substances. Erişim adresi: https://www.osha.gov/chemical-hazards/standards
The OHS Body of Knowledge, Chapter 17.1 : Managing Hazardous Chemicals. Erişim adresi: https://www.ohsbok.org.au/chapter-17-chemical-hazards/
https://www.mevzuat.gov.tr/
EN 60079-10-1, EN 60079-10-2 ve CEI 31-35 standartları ve ATEX 137 [99/92/AT] – Çalışanların Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Korunması Hakkında Yönetmelik
29204 Sayılı Zararlı Maddeler ve Karışımlara İlişkin Güvenlik Bilgi Formları Hakkında Yönetmelik
28848 Sayılı Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik (SEA Yönetmeliği) & 10.12.2020 31330 Mükerrer Sayılı Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (SEA Yönetmeliği)
Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmelik (KKDİK- No: 30105)
EC No 1907/2006 sayılı Avrupa Birliği REACH Yönetmeliği
Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak
4
2
4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel ve sayısal yeteneğe sahip
5
2
Fen bilimleri alanına ilgili
4
3
Ayrıntıları algılayabilen
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yoğun ve yaygın dikkati güçlü stres altında çalışabilen,
5
2
Çabuk ve doğru karar verebilen
5
3
Tertipli ve düzenli çalışabilen
4
4
tedbirli olan
4
5
Yönergeleri izleyebilen
4
6
Sorumluluk sahibi
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
5
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
4
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
5
2
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
5
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
4
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 6 2 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 3 3
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0