TR EN

MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY143 MANAGEMENT AND ORGANIZATION 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar, yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin bilgi ve beceri/davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Yönetim-Yönetici Kavramları, Yönetimin Temel Özellikleri, Yönetsel Düzeyler, Roller ve Beceriler, Örgüt Kavramı, Yönetimin Tarihsel Gelişimi (Yönetim Teorileri), Yönetim Fonksiyonları, Çağdaş ve Güncel Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Örgütlerde Davranış ve süreçleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim, stratejik yönetim, küçük işletmeler ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Bilgi yönetimi, kaos yönetimi, örgütsel gelişim ve dönüşüm, etik ve sosyal sorumluluk bileşenlerini sıralar.
Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımları ilişkilendirir.
Organizasyonu oluşturan unsurları özetler.
Organizasyonu oluşturan örgüt şemasını planlar.
Yeni organizasyon model ve tekniklerini tanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetim Ve Yönetici Kavramları Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
2 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetim Kavramının Tarihsel Gelişimi Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
3 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
4 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Neoklasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
5 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Neoklasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
6 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Modern Yönetim Teorileri Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
7 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Örgütsel İletişim Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Post Modern Yönetim Teorileri Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
10 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetimin İşlevleri (Planlama Fonksiyonu) Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
11 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetim İşlevleri (Örgütleme Fonksiyonu) Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
12 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Örgüt Türleri Ve Modern Örgüt Yaklaşımları Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
13 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetimin İşlevleri (Yöneltme) Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yönetimin İşlevleri (Koordinasyon Ve Kontrol) Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
15 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Vaka Analizi ve Genel Değerlendirme Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Örnek olay,Grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Genç, N. (2012). Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık, İstanbul.
Ertürk, M. (2012). İşletmelrde Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınları, Ankara.
Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Osman Yozgat, İşletme Yönetimi, İstanbul 1989, s.2.
A.L. Allen, Management and Organization, Mc Graw Hill Book Company, New York, 1958, s.4.
Yalçın Tiftik, Yönetim ve Organizasyon, Kazancı Hukuk Yayınları 43, İst.1985, s.1.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 14 1 14
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 8 1 8
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 10 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 10 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 72 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0