TR EN

PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY145 PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AND ETHICS 1 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FATMA SILA AYAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlık kurumlarının yönetim ve işleyişinde mesleki sorumluluk sınırlarının kavranması, etik değerlerle ilgili bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Etik değerler, etik sorumluluk, etik ikilem, etik karar verebilme, idari sorumluluk, sosyal sorumluluk, kusursuz sorumluluk

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ile ilişkili kavramları tanımlar.
Sağlık yönetiminde ve mesleki sorumluluk çalışmalarında ve uygulamalarında etik bilinci oluşturur.
Sağlıkla ilgili araştırma ve uygulamalarda sağlık yöneticisinin etik değerlerin savunucusu olması gerekliliğini tartışır.
Sağlık yöneticilerinin karşılaştıkları etik sorunları kategorize eder.
Mesleki sorumluluk kapsamında etik değerlerin kavramsallaştırılmasını sentezler.
Sağlık yönetiminde etik değerlerin uygulandığı hizmet modelleri ve iyi uygulamaları tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma, Dersin Ana Hatları İle İlgili Paylaşım ve Derse Giriş Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
2 Verilen Kaynakların Okunması-https://dergipark.org.tr/en/pub/erusaglik/issue/28766/307889 Etik Kavramı Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
3 Verilen Kaynakların Okunması https://dergipark.org.tr/en/pub/sabiad/article/616389 Etik Davranış, Sorumluluk ve Değerler Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
4 Film Yorumlama-Wit Sağlık Bilimlerinde Etik Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
5 Verilen Kaynakların Okunması-https://dergipark.org.tr/tr/pub/insanveinsan/issue/26607/279976 Araştırma ve Uygulamalarda Etik Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
6 Film Yorumlama-Away From Her Etik İkilemler Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
7 Film Yorumlama-Patch Adams Mesleki Sorumluluk Kavramı ve Sağlık Yönetiminde Mesleki Sorumluluk Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Film Yorumlama Etik Karar Verme Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
10 - Sosyal Sorumluluk ve Gönüllülük Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
11 Hazırlık Ödevi-Yaşlı istismarı haberleri Örnek Vakaların Tartışılması Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
12 - Personel Yönetiminde Mesleki Sorumluluk ve Etik Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
13 - Mobbing Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
14 - Genel Tekrar Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
15 - - Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım S. (2015) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. İstabul: Siyasal Kitapevi
Kapp M. B. (2000) Understanding Patient Rights and Professional Responsibilities New York: Springer
Mike Nichols (2001). "Wit" https://www.imdb.com/title/tt0243664/
Sarah Polley (2006) "Away From Her"https://www.imdb.com/title/tt0491747/"
Tom Shadyac (1998) "Patch Adams"https://www.imdb.com/title/tt0129290/"

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 8 1 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 5 2 10
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 2 2 4
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 3 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 63 0 108
Total Workload of the Course Unit 108
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0