Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY145 | PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AND ETHICS | 1 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlık kurumlarının yönetim ve işleyişinde mesleki sorumluluk sınırlarının kavranması, etik değerlerle ilgili bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Etik değerler, etik sorumluluk, etik ikilem, etik karar verebilme, idari sorumluluk, sosyal sorumluluk, kusursuz sorumluluk |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Etik ile ilişkili kavramları tanımlar. |
Sağlık yönetiminde ve mesleki sorumluluk çalışmalarında ve uygulamalarında etik bilinci oluşturur. |
Sağlıkla ilgili araştırma ve uygulamalarda sağlık yöneticisinin etik değerlerin savunucusu olması gerekliliğini tartışır. |
Sağlık yöneticilerinin karşılaştıkları etik sorunları kategorize eder. |
Mesleki sorumluluk kapsamında etik değerlerin kavramsallaştırılmasını sentezler. |
Sağlık yönetiminde etik değerlerin uygulandığı hizmet modelleri ve iyi uygulamaları tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Dersin Ana Hatları İle İlgili Paylaşım ve Derse Giriş | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
2 | Verilen Kaynakların Okunması-https://dergipark.org.tr/en/pub/erusaglik/issue/28766/307889 | Etik Kavramı | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
3 | Verilen Kaynakların Okunması https://dergipark.org.tr/en/pub/sabiad/article/616389 | Etik Davranış, Sorumluluk ve Değerler | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
4 | Film Yorumlama-Wit | Sağlık Bilimlerinde Etik | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
5 | Verilen Kaynakların Okunması-https://dergipark.org.tr/tr/pub/insanveinsan/issue/26607/279976 | Araştırma ve Uygulamalarda Etik | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
6 | Film Yorumlama-Away From Her | Etik İkilemler | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
7 | Film Yorumlama-Patch Adams | Mesleki Sorumluluk Kavramı ve Sağlık Yönetiminde Mesleki Sorumluluk | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Film Yorumlama | Etik Karar Verme | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
10 | - | Sosyal Sorumluluk ve Gönüllülük | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
11 | Hazırlık Ödevi-Yaşlı istismarı haberleri | Örnek Vakaların Tartışılması | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
12 | - | Personel Yönetiminde Mesleki Sorumluluk ve Etik | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
13 | - | Mobbing | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
14 | - | Genel Tekrar | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
15 | - | - | Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, örnek olay,Grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım S. (2015) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. İstabul: Siyasal Kitapevi |
Kapp M. B. (2000) Understanding Patient Rights and Professional Responsibilities New York: Springer |
Mike Nichols (2001). "Wit" https://www.imdb.com/title/tt0243664/ |
Sarah Polley (2006) "Away From Her"https://www.imdb.com/title/tt0491747/" |
Tom Shadyac (1998) "Patch Adams"https://www.imdb.com/title/tt0129290/" |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 8 | 1 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 5 | 2 | 10 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 63 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |