Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY243 | COMPARATIVE HEALTH SYSTEMS AND HEALTH POLICIES | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı olan ülkelerin Sağlık sistemlerini ve sağlık politikalarını karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmek, incelemek ve buna bağlı olarak yeni çözüm önerileri ile sağlık sistemleri konularında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Geçmişten günümüze sağlık sistemlerinin değerlendirilmesi, Ulusal sağlık politikaları ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi, Türkiye sağlık politika ve uygulamalarının incelenmesi, Genel sağlık sigortası uygulamasının değerlendirilmesi ve Uygulamalara göre ülke modelleri ve bunların karşılaştırılması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık sistemi kavramını tanımlar. |
Sağlık sisteminin farklı bileşenlerini açıklar. |
Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini sıralar. |
Sağlık planlamasını ve politikalarını karşılaştırır. |
Ülkelerin sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar. |
Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirir. |
Bir ülkenin sağlık sistemini ekonomik ve sosyal boyutlarıyla nitelendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri Yaklaşımının ve Kavramların Tanıtılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
2 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
3 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sisteminin Fonksiyonları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
4 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sisteminin Sınıflandırılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
5 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Hizmeti Finansmanının Sınıflandırılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
6 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sistemlerini karşılaştırma Yaklaşımları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
7 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlıklı Toplum Anlayışı | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
10 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Türkiye’de Sağlık Politikalarının Gelişimi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
11 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Küresel Sağlık Politikaları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
12 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Hizmetlerinin Sunumu | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
13 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | İngiltere Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
14 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Yunanistan Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
15 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Japonya Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Sargutan, Erdal. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri. Hacettepe Yayınevi, 2006. |
Elmacı, Nuran. Sağlık Antropolojisi. Siyasal Kitabevi,2013. |
Keyder, Çağlar & Üstündağ, Nazan. Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları. İletişim Yayınları, 2007. |
Yıldırım, Hasan Hüseyin. Hükümet Sistemleri Ve Sağlık Politikaları. ABSAM Yayınları,2017. |
OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE, – ISBN 978-975-590-282-1 https://sbu.saglik.gov.tr/ekutuphane/kitaplar/oecdkitap.pdf |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 2 | 20 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 12 | 1 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |