TR EN

COMPARATIVE HEALTH SYSTEMS AND HEALTH POLICIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY243 COMPARATIVE HEALTH SYSTEMS AND HEALTH POLICIES 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı olan ülkelerin Sağlık sistemlerini ve sağlık politikalarını karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmek, incelemek ve buna bağlı olarak yeni çözüm önerileri ile sağlık sistemleri konularında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Geçmişten günümüze sağlık sistemlerinin değerlendirilmesi, Ulusal sağlık politikaları ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi, Türkiye sağlık politika ve uygulamalarının incelenmesi, Genel sağlık sigortası uygulamasının değerlendirilmesi ve Uygulamalara göre ülke modelleri ve bunların karşılaştırılması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık sistemi kavramını tanımlar.
Sağlık sisteminin farklı bileşenlerini açıklar.
Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini sıralar.
Sağlık planlamasını ve politikalarını karşılaştırır.
Ülkelerin sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar.
Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirir.
Bir ülkenin sağlık sistemini ekonomik ve sosyal boyutlarıyla nitelendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri Yaklaşımının ve Kavramların Tanıtılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
2 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
3 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sisteminin Fonksiyonları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
4 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sisteminin Sınıflandırılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
5 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Hizmeti Finansmanının Sınıflandırılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
6 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sistemlerini karşılaştırma Yaklaşımları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
7 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlıklı Toplum Anlayışı Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
10 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Türkiye’de Sağlık Politikalarının Gelişimi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
11 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Küresel Sağlık Politikaları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
12 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
13 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. İngiltere Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
14 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Yunanistan Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
15 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Japonya Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sargutan, Erdal. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri. Hacettepe Yayınevi, 2006.
Elmacı, Nuran. Sağlık Antropolojisi. Siyasal Kitabevi,2013.
Keyder, Çağlar & Üstündağ, Nazan. Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları. İletişim Yayınları, 2007.
Yıldırım, Hasan Hüseyin. Hükümet Sistemleri Ve Sağlık Politikaları. ABSAM Yayınları,2017.
OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE, – ISBN 978-975-590-282-1 https://sbu.saglik.gov.tr/ekutuphane/kitaplar/oecdkitap.pdf

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 2 20
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 12 1 12
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0