Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SYY243 | KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ VE SAĞLIK POLİTİKALARI | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı olan ülkelerin Sağlık sistemlerini ve sağlık politikalarını karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmek, incelemek ve buna bağlı olarak yeni çözüm önerileri ile sağlık sistemleri konularında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Geçmişten günümüze sağlık sistemlerinin değerlendirilmesi, Ulusal sağlık politikaları ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi, Türkiye sağlık politika ve uygulamalarının incelenmesi, Genel sağlık sigortası uygulamasının değerlendirilmesi ve Uygulamalara göre ülke modelleri ve bunların karşılaştırılması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sağlık sistemi kavramını tanımlar. |
Sağlık sisteminin farklı bileşenlerini açıklar. |
Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini sıralar. |
Sağlık planlamasını ve politikalarını karşılaştırır. |
Ülkelerin sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar. |
Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirir. |
Bir ülkenin sağlık sistemini ekonomik ve sosyal boyutlarıyla nitelendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri Yaklaşımının ve Kavramların Tanıtılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
2 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
3 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sisteminin Fonksiyonları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
4 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sisteminin Sınıflandırılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
5 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Hizmeti Finansmanının Sınıflandırılması | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
6 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Sistemlerini karşılaştırma Yaklaşımları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
7 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlıklı Toplum Anlayışı | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
10 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Türkiye’de Sağlık Politikalarının Gelişimi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
11 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Küresel Sağlık Politikaları | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
12 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Sağlık Hizmetlerinin Sunumu | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
13 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | İngiltere Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
14 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Yunanistan Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
15 | Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. | Japonya Sağlık Sistemi | Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sargutan, Erdal. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri. Hacettepe Yayınevi, 2006. |
Elmacı, Nuran. Sağlık Antropolojisi. Siyasal Kitabevi,2013. |
Keyder, Çağlar & Üstündağ, Nazan. Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları. İletişim Yayınları, 2007. |
Yıldırım, Hasan Hüseyin. Hükümet Sistemleri Ve Sağlık Politikaları. ABSAM Yayınları,2017. |
OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE, – ISBN 978-975-590-282-1 https://sbu.saglik.gov.tr/ekutuphane/kitaplar/oecdkitap.pdf |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 2 | 20 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 12 | 1 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |