TR EN

HUMAN RESOURCES MANAGEMENT IN HEALTH INSTITUTIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY341 HUMAN RESOURCES MANAGEMENT IN HEALTH INSTITUTIONS 5 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders kapsamında, sağlık yönetiminin önemli alanlarından biri olan İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili konularda bilgilendirmek, performans değerlendirme, ücret yönetimi, eğitim yönetimi gibi temel insan kaynakları uygulamalarını bilir ve kullanır hale getirmeye yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İnsan Kaynakları Yönetimi Hakkında Bazı Temel Kavram ve Bilgiler, İnsan Kaynakları Yönetimi ve Çevre, İş Analizi Ve Tasarım, İnsan Kaynakları Planlaması, İş Başvurularının Alınması ve Personel Seçimi, Eğitim ve Geliştirme, Performans Değerleme, Kariyer Planlama, Ücret Yönetimi, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Çalışma İlişkileri, Motivasyon ve İş Yaşam Kalitesi, Yönetim ve Sendika İlişkileri, Sağlık Alanına İlişkin Örnek Uygulamalar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan kaynakları yönetimi faaliyetlerinin sağlık kurumlarındaki önemini açıklar
İnsan kaynakları yönetimi faaliyetleri ile çalışan memnuniyetini ilişkilendirir
İnsan kaynaklarının organizasyona olası etkileri ve sonuçlarını sıralar
İnsan faktörünün en verimli şekilde yönetilmesi ile ilgili yöntemler ve sistemleri kategorize eder
İşletmelerde insan yönetiminin temel unsurları olan iş analizi, işe alma, performans değerlendirme, ücret yönetimi gibi konuları tanımlar
Sağlık kurumlarında İşletmelerde insan yönetimi fonksiyonları ile ilgili sorunlara dair çözümler üretir

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel Hazırlık Yönetim ile İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
2 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması İnsan Kaynakları Fonksiyonlarının Tanıtılması Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
3 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması İnsan Kaynakları Planlaması Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
4 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması İş gören Temin Seçim Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
5 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Eğitim Yönetimi Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
6 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Eğitim Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
7 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Performans Yönetimi Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Performans Değerlendirme Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
10 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Kariyer Yönetimi Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
11 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Ücret Yönetimi I Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
12 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması Ücret Yönetimi II Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
13 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması İş Değerleme Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
14 Bireysel Hazırlık, Literatür Taraması İş Sağlığı ve Güvenliği Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
15 Bireysel Hazırlık Vaka Analizi Anlatım, Soru Cevap , Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
Çetin, C. Dinç, E. Arslan, M. (2018), İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
Brewster C., Sparrow P., Vernon G. ve Houldworth E. (2011), International Human Resource Management, 3. B., Cipd,London.
Collings D. ve Scullion H. (2006), Global Staffing, Handbook of Research ın Internatıonal Human Resource Management,Ed.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 26 0 74
Total Workload of the Course Unit 74
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0