TR EN

PUBLIC HEALTH PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY347 PUBLIC HEALTH 5 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrenciye halk sağlığının temel kavramlarını, toplum sağlığını etkileyen ve toplumda görülen önemli hastalıkların önlenmesinde halk sağlığının rolünü, birey, aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik halk sağlığının nasıl sistematik bir şekilde kullanılacağına yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Halk Sağlığına Giriş, Halk Sağlığı Kavramı, Halk Sağlığı Kavramı ve Tarihsel Gelişimi, Sağlığı Koruma e Geliştirme, Hastalık ve Sağlık, Sağlık Düzeyini Belirleyen Ölçütler, , Demografi-Nüfus Yapısı, Sağlık Yönetimi, Ana Sağlığı, Aile Planlaması, Sağlık Eğitimi, Bağışıklama, Çevre Sağlığı, İş Sağlığı.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Halk sağlığının önemini açıklar
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları tanımlar
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açılar
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla yorumlar
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi süreçlerini inceler
Toplumsal sağlık göstergelerini açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Halk Sağlığına Giriş İnteraktif Tekniklerle Sunum
2 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Halk Sağlığı Branşının Temel Felsefesi, Kapsamı ve İlkeleri İnteraktif Tekniklerle Sunum
3 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Temel Sağlık Hizmetleri ve Ülkemizin Sağlık Örgütlenmesi İnteraktif Tekniklerle Sunum
4 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Türkiye’nin Genel Sağlık Sorunları ve Sağlık Göstergeleri İnteraktif Tekniklerle Sunum
5 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Dünyada ve ülkemizde Kadının Sağlık Durumu, Sorunları İnteraktif Tekniklerle Sunum
6 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması İnteraktif Tekniklerle Sunum
7 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Aile Sağlığı İnteraktif Tekniklerle Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Çocuk ve Genç Sağlığı İnteraktif Tekniklerle Sunum
10 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Yaşlı Sağlığı ve Sorunları İnteraktif Tekniklerle Sunum
11 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Bulaşıcı Hastalıklar, Önlem ve Bağışıklanma İnteraktif Tekniklerle Sunum
12 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Kronik Hastalıklar İnteraktif Tekniklerle Sunum
13 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma İş ve İşçi Sağlığı, Meslek Hastalıkları İnteraktif Tekniklerle Sunum
14 Literatür Taraması, Bireysel Araştırma Dünyada ve Ülkemizde Çevre Sağlığı Sorunları İnteraktif Tekniklerle Sunum
15 Bireysel Araştırma Genel Değerlendirme İnteraktif Tekniklerle Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bertan M, Güler Ç.: Halk Sağlığı (Temel Bilgeler) Güneş Kitabevi, Ankara 1995.
Tamer, G. (2019). Sağlık işletmelerinde yönetim ve organizasyon. Gece Kitaplığı.
Ders Notları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 2 18
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0