Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY347 | PUBLIC HEALTH | 5 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenciye halk sağlığının temel kavramlarını, toplum sağlığını etkileyen ve toplumda görülen önemli hastalıkların önlenmesinde halk sağlığının rolünü, birey, aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik halk sağlığının nasıl sistematik bir şekilde kullanılacağına yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Halk Sağlığına Giriş, Halk Sağlığı Kavramı, Halk Sağlığı Kavramı ve Tarihsel Gelişimi, Sağlığı Koruma e Geliştirme, Hastalık ve Sağlık, Sağlık Düzeyini Belirleyen Ölçütler, , Demografi-Nüfus Yapısı, Sağlık Yönetimi, Ana Sağlığı, Aile Planlaması, Sağlık Eğitimi, Bağışıklama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Halk sağlığının önemini açıklar |
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları tanımlar |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açılar |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla yorumlar |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi süreçlerini inceler |
Toplumsal sağlık göstergelerini açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Halk Sağlığına Giriş | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
2 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Halk sağlığının temel kavramları | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
3 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Sağlık hizmetleri | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
4 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Sağlığı koruma ve geliştirme ilkeleri | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
5 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Kadın sağlığı | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
6 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
7 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Cinsel yolla bulaşan hastalıklar | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Aile planlaması | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
10 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Anne ve Çocuk Sağlığı | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
11 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Bebeklik ve Çocukluk Döneminde bağışıklama | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
12 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Ergenlik döneminde gelişim ve sorunları | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
13 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Toplum ruh sağlığı ve Bağımlılıklar | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
14 | Literatür Taraması, Bireysel Araştırma | Bağımlılıkların Önlenmesi | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
15 | Bireysel Araştırma | Genel Değerlendirme | İnteraktif Tekniklerle Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ders Notları |
Halk Sağlığı Dersleri(Tıp Öğretiminde) Prof. Dr. Zafer ÖZTEK, Edt: Nihal YAĞCI |
Halk Sağlığı Hacettepe Üniversitesi yayınları Edt: Prof. Dr. Çağatay Güler , Prof. Dr. Levent Akın 2015/ ANKARA |
Bağımlılıklardan Korunma ve Sağlıklı Yaşam: Kısa Bir Giriş Dr. Öğr. Üyesi Nurten ELKİN- Dr. Hasan KÜTÜK |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 9 | 2 | 18 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |