Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SYY445 |
HEALTHCARE INFORMATION MANAGEMENT SYSTEMS |
7 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ASLI KAYA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Hastanelerde bilgisayar kullanımının gelişimi, hastane bilgi yönetim sistemleri ve fonksiyonlarının malzeme, tedarik ve personel yönetim sistemlerinin işleyiş bilgi ve becerisinin kazandırılmasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Otomasyon programındaki kullanıcıların yetkisi bazında ekran modüllerini öğretmek, Otomasyon programını kullanarak hem hastaların hem de kullanıcıların işlerini kolaylaştırmak. Program üzerinde bulunan istatistik ve arşivleme ekranlarının görsel ve uygulamalı olarak aktarılması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimini ve özelliklerini tanımlar |
Hasta kabul program modüllerini sıralar |
Hastane otomasyon sistemlerinin kullanım alanlarını ve amaçlarını tanımlar |
Elektronik hasta kayıtlarının Türkiye’de ki örnek uygulamalarını karşılaştırır |
Hastane bilgi sistemlerini oluşturan bölümleri kategorize eder |
Veri toplama kurallarını ve veri kalitesini sağlama yöntemlerini açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Taraması |
Veri, Enformasyon, Bilgi Kavramları |
Anlatım, Sunum |
2 |
Literatür Taraması |
Bilgi Yönetim Sistemleri Bileşenleri |
Anlatım, Sunum |
3 |
Literatür Taraması |
Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Kullanılan Bilgi SİSTEMLERİ |
Anlatım, Sunum |
4 |
Literatür Taraması |
Elektronik Sağlık Kayıtları (EHR) |
Anlatım, Sunum |
5 |
Literatür Taraması |
Hastane Bilgilerinin Depolanması ve Kullanılması |
Anlatım, Sunum |
6 |
Literatür Taraması |
Sağlık Bilgi Sistemleri Odakları |
Anlatım, Sunum |
7 |
Literatür Taraması |
Sağlık Enformatiği |
Anlatım, Sunum |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Kurumsal Bilgi Güvenliği Yönetimi |
Anlatım, Sunum |
10 |
Literatür Taraması |
E-sağlık Sistemi |
Anlatım, Sunum |
11 |
Literatür Taraması |
Sağlık Bilgi Sistemleri ve Dijital Hastane |
Anlatım, Sunum |
12 |
Literatür Taraması |
Giyilebilir Teknolojiler |
Anlatım, Sunum |
13 |
Literatür Taraması |
Sağlıkta Giyilebilir Teknolojiler |
Uygulama |
14 |
Literatür Taraması |
Telesağlık-Teletıp
Elektronik Sağlık Enformasyon Sistemlerinin Etik ve Sosyal Zorlukları
Dijital Sağlık Kütüphaneleri |
Uygulama |
15 |
Literatür Taraması |
Sağlık Enformasyon Sistemi Trendleri
Kanıta Dayalı Tıp
Sağlık Araştırmalarında Veri Madenciliği ve Metin Madenciliği |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tengilimoğlu, D. (2018). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım. |
Külcü, Ö. (2018). Kurumsal Bilgi Sistemleri ve Belge Yönetimi: Organizasyonlarda Bilgi ve Belge Yönetimi Sistemlerinin Temel İlkeleri |
Esatoğlu, E., Köksal, A. (2010). Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
2 |
3 |
6 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
1 |
3 |
3 |
Ödev |
1 |
3 |
3 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
1 |
3 |
3 |
Sosyal Faaliyet |
1 |
3 |
3 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
27 |
0 |
77 |
|
Total Workload of the Course Unit |
77 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|