Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SYY445 |
SAĞLIKTA BİLGİ YÖNETİM SİSTEMLERİ |
7 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ASLI KAYA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hastanelerde bilgisayar kullanımının gelişimi, hastane bilgi yönetim sistemleri ve fonksiyonlarının malzeme, tedarik ve personel yönetim sistemlerinin işleyiş bilgi ve becerisinin kazandırılmasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Otomasyon programındaki kullanıcıların yetkisi bazında ekran modüllerini öğretmek, Otomasyon programını kullanarak hem hastaların hem de kullanıcıların işlerini kolaylaştırmak. Program üzerinde bulunan istatistik ve arşivleme ekranlarının görsel ve uygulamalı olarak aktarılması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimini ve özelliklerini tanımlar |
Hasta kabul program modüllerini sıralar |
Hastane otomasyon sistemlerinin kullanım alanlarını ve amaçlarını tanımlar |
Elektronik hasta kayıtlarının Türkiye’de ki örnek uygulamalarını karşılaştırır |
Hastane bilgi sistemlerini oluşturan bölümleri kategorize eder |
Veri toplama kurallarını ve veri kalitesini sağlama yöntemlerini açıklar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Taraması |
Veri, Enformasyon, Bilgi Kavramları |
Anlatım, Sunum |
2 |
Literatür Taraması |
Bilgi Yönetim Sistemleri Bileşenleri |
Anlatım, Sunum |
3 |
Literatür Taraması |
Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Kullanılan Bilgi SİSTEMLERİ |
Anlatım, Sunum |
4 |
Literatür Taraması |
Elektronik Sağlık Kayıtları (EHR) |
Anlatım, Sunum |
5 |
Literatür Taraması |
Hastane Bilgilerinin Depolanması ve Kullanılması |
Anlatım, Sunum |
6 |
Literatür Taraması |
Sağlık Bilgi Sistemleri Odakları |
Anlatım, Sunum |
7 |
Literatür Taraması |
Sağlık Enformatiği |
Anlatım, Sunum |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Kurumsal Bilgi Güvenliği Yönetimi |
Anlatım, Sunum |
10 |
Literatür Taraması |
E-sağlık Sistemi |
Anlatım, Sunum |
11 |
Literatür Taraması |
Sağlık Bilgi Sistemleri ve Dijital Hastane |
Anlatım, Sunum |
12 |
Literatür Taraması |
Giyilebilir Teknolojiler |
Anlatım, Sunum |
13 |
Literatür Taraması |
Sağlıkta Giyilebilir Teknolojiler |
Uygulama |
14 |
Literatür Taraması |
Telesağlık-Teletıp
Elektronik Sağlık Enformasyon Sistemlerinin Etik ve Sosyal Zorlukları
Dijital Sağlık Kütüphaneleri |
Uygulama |
15 |
Literatür Taraması |
Sağlık Enformasyon Sistemi Trendleri
Kanıta Dayalı Tıp
Sağlık Araştırmalarında Veri Madenciliği ve Metin Madenciliği |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Tengilimoğlu, D. (2018). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım. |
Külcü, Ö. (2018). Kurumsal Bilgi Sistemleri ve Belge Yönetimi: Organizasyonlarda Bilgi ve Belge Yönetimi Sistemlerinin Temel İlkeleri |
Esatoğlu, E., Köksal, A. (2010). Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
2 |
3 |
6 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
1 |
3 |
3 |
Ödev |
1 |
3 |
3 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
1 |
3 |
3 |
Sosyal Faaliyet |
1 |
3 |
3 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
27 |
0 |
77 |
|
Genel Toplam |
77 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|